24 października 2023 roku ZNP zaapelował do prezydenta Andrzeja Dudy, by powierzył misję tworzenia rządu partiom demokratycznej opozycji, które w wyborach parlamentarnych uzyskały większość parlamentarną i tym samym żeby, jak najszybciej został wyłoniony nowy minister edukacji narodowej.
Z apelem do prezydenta wystąpili na konferencji prasowej prezes Związku Nauczycielstwa Polskiego Sławomir Broniarz i wiceprezes ZG ZNP Urszula Woźniak.
– Związek Nauczycielstwa Polskiego zwraca się do z apelem do pana prezydenta o to, by możliwie pilnie, a w zasadzie w sposób niezwłoczny, natychmiastowy, udzielił misji tworzenia nowego rządu opozycji demokratycznej, po to abyśmy jak najszybciej mogli wyłonić nowego ministra edukacji narodowej – powiedział prezes ZNP Sławomir Broniarz. – Powtórzę: ministra edukacji narodowej, albowiem moim zdaniem, należy te dwa resorty całkowicie rozdzielić. Inne są zadania resortu, który odpowiada za prawie 30 tys. szkół i placówek, inne natomiast tego segmentu, także edukacyjnego, który zajmuje się szkołami wyższymi i placówkami naukowo-badawczymi – wskazał prezes ZNP.
– Szkoły, które zatrudniają ponad 700 tys. nauczycieli wymagają zmian, odnowy, odpolitycznienia, uspokojenia, ale w żadnej mierze nie oczekują rewolucji – mówił prezes ZNP. – Podobne nastroje dominują w szkolnictwie wyższym i nauce – dodał.
– Dążymy do szkoły samorządowej i odpolitycznionej – podkreśliła Urszula Woźniak, wiceprezes ZG ZNP. – Samorządowej – podkreślam, bo to powinna być szkoła wiodąca, natomiast w ostatnich latach, a zwłaszcza w ostatnim roku w edukacji niepublicznej podwoiła się liczba uczniów. To co dla nas jest ważne, pierwszoplanowe – ponieważ jesteśmy związkiem zawodowym – to podniesienie wynagrodzeń nauczycieli i zabezpieczenie w budżecie na przyszły rok takiej wysokości subwencji oświatowej, aby środki na edukację wzrosły. Mamy na myśli co najmniej 3 proc. PKB – powiedziała wiceprezes ZG ZNP Urszula Woźniak.
Wiceprezes ZG ZNP wskazała też na postulat powiązania wysokości wynagrodzeń nauczycieli ze średnim wynagrodzeniem w gospodarce. Jak mówiła spowoduje to automatyzm ustalania wysokości wynagrodzeń nauczycieli oraz odpolityczni je, gdyż wysokość wynagrodzenia nie będzie zależna od decyzji polityków.
– Chcemy przede wszystkim, żeby uczniowie i uczennice czuli się w szkole bezpiecznie, żeby nie byli obciążeni i przeciążeni, żeby nauczyciele powracali do szkoły – powiedziała wiceprezes ZG ZNP Urszula Woźniak. Zaznaczyła, że tylko w ubiegłym roku szkolnym odeszło z zawodu 3 tys. nauczycieli, 3 tys. poszło na emeryturę, a 14 tys. poszło na urlopy zdrowotne. – Teraz będą podejmować decyzję, czy wrócić do szkoły, czy nie wrócić – dodała wiceprezes ZG ZNP.
– Jest wiele spraw, które można dość szybko doprecyzować, uregulować i poprawią one warunki pracy nauczycieli, funkcjonowanie szkół oraz warunki nauki uczniów i uczennic jak:
- wynagrodzenie nauczycieli za godziny ponadwymiarowe, w tym wycieczki szkolne, “białe” i “zielone szkoły”,
- modyfikacja awansu zawodowego i oceny pracy nauczycieli i dyrektorów,
- środki na doskonalenie zawodowe nauczycieli,
- umocowanie metodyków,
- wykreślenie z ustawy prawo oświatowe zapisu o odpowiedzialności karnej
A w kolejnej pespektywie:
- podstawy programowe – równowaga między ilością wiedzy, a umiejętnościami kompetencjami,
- uelastycznienie ramowych planów nauczania,
- liczebność oddziałów,
- rzeczywisty dialog z partnerami społecznymi
To doprowadzi do szkoły otwartej autonomicznej, z mniejszym obciążeniem uczniów – mówiła Urszula Woźniak, wiceprezes ZG ZNP.