Nauczyciele będą oceniani nie tylko za merytoryczną poprawność prowadzonych zajęć. Ocenie podlegać będą również metody aktywizujące ucznia, w tym stosowanie narzędzi multimedialnych i informatycznych – wynika rozporządzenia MEN opublikowanego właśnie w Dzienniku Ustaw. Według MEN nowe regulacje upraszczają kryteria oceny, czynią proces bardziej przejrzystym i zwiększają udział nauczyciela w całym postępowaniu, w tym w procedurze odwoławczej.
Z datą 13 listopada w Dzienniku Ustaw (pozycja 1550) opublikowano rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 29 października 2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie oceny pracy nauczycieli.
„Nowelizacja rozporządzenia została przygotowana w związku z wnioskami z prac grupy roboczej w ramach Zespołu ds. pragmatyki zawodowej nauczycieli. Partnerzy społeczni biorący udział w tych pracach – przedstawiciele nauczycielskich związków zawodowych oraz organizacji jednostek samorządu terytorialnego- wskazywali na potrzebę uproszczenia zasad oceniania, zwiększenia ich przejrzystości oraz zapewnienia nauczycielom większego wpływu na proces oceny” – przypomniało MEN w komunikacie.
Co się zmieniło?
>> Liczba kryteriów została zmniejszona – brak kryteriów dodatkowych Wszystkie kryteria odnoszą się bezpośrednio do obowiązków nauczyciela wynikających z ustawy – Prawo oświatowe oraz Karty Nauczyciela.
>> Wprowadzono uproszczoną skalę punktacji, co zapewnia większą jednoznaczność i przejrzystość procesu oceniania.
>> Dyrektor szkoły ma obowiązek zapoznać nauczyciela nie tylko z projektem oceny, ale również z opiniami wydanymi przez uprawnione podmioty, w tym: radę rodziców (jeśli działa w szkole), mentora (w przypadku nauczyciela w trakcie przygotowania zawodowego), samorząd uczniowski, doradcę metodycznego lub innego nauczyciela mianowanego/dyplomowanego,
>> Nauczyciel ma prawo ustnie lub pisemnie odnieść się do przedstawionych opinii w terminie 5 dni roboczych od dnia zapoznania się z nimi.
>> W przypadku złożenia odwołania od oceny, dyrektor szkoły ma obowiązek przekazać nauczycielowi swoje pisemne stanowisko wobec zarzutów podniesionych w odwołaniu.
Komunikat MEN można znaleźć tutaj
W rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki z 25 sierpnia 2022 r. w sprawie oceny pracy nauczycieli (Dz.U. poz. 1822) obowiązkowe kryteria oceny pracy nauczycieli zastąpiono kryteriami szczegółowymi, które zostały rozszerzone o dodatkowe punkty.
„Szczegółowe kryteria oceny pracy nauczyciela obejmują: poprawność merytoryczną i metodyczną prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, wynikających ze specyfiki szkoły i zajmowanego stanowiska, z uwzględnieniem wykorzystania metod aktywizujących ucznia, w tym narzędzi multimedialnych i informatycznych, dostosowanych do specyfiki zajęć” – wskazano w rozporządzeniu.
Do szczegółowych kryteriów oceniania pracy nauczyciela dodano: kryterium obejmujące analizowanie własnej pracy i wykorzystywanie wniosków wynikających z tej analizy do doskonalenia procesu dydaktyczno-wychowawczego i opiekuńczego oraz osiąganie pozytywnych efektów pracy oraz ocenę realizowania innych zajęć i czynności, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 Karty Nauczyciela oraz diagnozowanie potrzeb i możliwości ucznia oraz indywidualizowanie pracy z uczniem.
Zamiast kryterium poszerzania wiedzy i doskonalenie umiejętności związanych z wykonywaną pracą wprowadzono przepis obejmujący „poszerzanie wiedzy i doskonalenie umiejętności związanych z wykonywaną pracą, w tym umiejętności komunikacyjnych i interpersonalnych, oraz wykorzystanie w pracy wiedzy nabytej w wyniku doskonalenia zawodowego”.
Zmianie uległy również zasady oceny nauczyciela przez dyrektora szkoły.
„Dyrektor szkoły ustala poziom spełniania łącznie wszystkich kryteriów oceny pracy, o których mowa w § 2 ust. 2, z zastrzeżeniem § 2 ust. 3, a następnie ustala ocenę pracy nauczyciela. Poziom spełniania kryteriów oceny pracy jest oceniany w punktach od 0 do 3, bez liczb ułamkowych” – wskazano w rozporządzeniu.
Nowe zasady oceny pracy nauczyciela wejdą po 14 dniach od jego publikacji czyli 28 listopada.
(GN)