30 listopada 2022 r. przedstawiciele ZNP po raz kolejny spotkali się z ministrem edukacji Przemysławem Czarnkiem. To kontynuacja rozmów z 9 listopada, gdy poruszono temat m.in. nauczycielskich wynagrodzeń, umożliwienia powrotu do pracy w szkole osobom pobierającym świadczenie kompensacyjne oraz biurokracji, jaką wywołały ostatnie zmiany w ocenie pracy. Tym razem MEiN poszerzyło formułę spotkania zapraszając na nie także przedstawicieli oświatowej “Solidarności” i Forum Związków Zawodowych.
ZNP reprezentowali prezes ZNP Sławomir Broniarz, wiceprezes ZG ZNP Krzysztof Baszczyński oraz członkowie ZG ZNP:
- przewodnicząca Komisji Ochrony Pracy ZG ZNP Urszula Woźniak
- przewodniczący Komisji Pedagogicznej ZG ZNP Adam Młynarski
- Elżbieta Markowska (Komisja Ochrony Pracy ZG ZNP)
- Edyta Książek (Komisja Pedagogiczna ZG ZNP)
Podczas spotkania omówiono kwestie związane z zaplanowanymi tematami środowego spotkania. To świadczenia kompensacyjne oraz odbiurokratyzowanie pracy nauczycieli w kontekście nowej oceny pracy nauczycieli.
Omówione zostały także tematy zgłoszone przez ZNP:
– dodatek inflacyjny za rok 2022. To inicjatywa ZNP. Związek przekazał ministrowi wniosek o przyznanie nauczycielom szkół i placówek oświatowo-wychowawczych do 31 grudnia 2022 r. jednorazowego dodatku inflacyjnego. Środki na pokrycie ww. dodatku powinny pochodzić między innymi z niewykorzystanej rezerwy celowej przeznaczonej na wzrost wynagrodzeń nauczycieli w roku 2022;
– podwyżki w 2023 roku i propozycja ZNP zwiększenia kwoty bazowej dla nauczycieli;
– sprawy emerytalne, w tym możliwość przywrócenia art. 88 KN;
– lex Czarnek 2.0 – negatywne konsekwencje wejścia w życie ustawy.
Relacja Głosu Nauczycielskiego ze spotkania:
– Rozmowy były o tyle ważne, ponieważ pokazały, że ZNP składając swoje propozycje nie trafia w próżnię. Dotyczą one istotnych problemów ważnych dla edukacji. Jeżeli MEiN podejmuje działania na rzecz ich realizacji, to mamy tym większe poczucie satysfakcji i zadowolenia – podsumował rozmowy prezes ZNP Sławomir Broniarz w rozmowie z Głosem. – Odpowiadamy na problemy środowiska nauczycielskiego i znajduje to zrozumienie w resorcie edukacji. Ministerstwo widzi te problemy i na nie reaguje – dodał.
– Z przedstawicielami związków zawodowych rozmawialiśmy na tematy dotyczące świadczeń kompensacyjnych, oceny pracy nauczycieli oraz podziału subwencji oświatowej. W każdym z tematów znaleźliśmy punkty wspólne. To było merytoryczne spotkanie – ocenił wiceminister edukacji Dariusz Piontkowski.
– Będziemy proponowali zmianę przepisów dotyczącą pewnego rozszczelnienia świadczeń kompensacyjnych. To w kontekście zatrudniania nauczycieli w szkołach, gdzie są uczniowie ukraińscy, a także objęcia tym świadczeniem tych grup nauczycieli, którzy dotąd ze świadczenia nie mogli korzystać. W przypadku oceny pracy nauczycieli będziemy rozmawiali o szczegółach rozporządzenia, być może dokonamy tam pewnych zmian dotyczących sposobu oceny pracy nauczycieli. Aczkolwiek pozostawimy kryteria, które będą obowiązywały we wszystkich szkołach i placówkach. Będzie także korekta sposobu naliczania subwencji oświatowej biorąca pod uwagę samorządy, w których nie ma albo żadnej szkoły samorządowej albo nie ma uczniów. Dobrze, że związki zawodowe zwróciły na to uwagę – dodał.