Poniżej publikujemy tekst "Lekcja dla rządu" zaczerpnięty ze strony Zarządu Głównego ZNP.
2015-05-18 11:28:33
Lekcja dla rządu
19 maja pikieta nauczycieli w czasie obrad rządu w godz. 11.00 – 11.45!
We wtorek, 19 maja 2015 roku odbędzie się w Warszawie ogólnopolska
pikieta pracowników oświaty organizowana przez Związek Nauczycielstwa
Polskiego w godz. 11.00 – 11.45.
Nauczyciele zgromadzą się przed Kancelarią Prezesa Rady Ministrów,
by wyrazić swój protest wobec polityki edukacyjnej prowadzonej przez
Joannę Kluzik-Rostkowską. Przypomną postulaty, jakie złożyli na ręce
minister edukacji podczas 22-tysięcznej manifestacji, która przeszła
ulicami Warszawy 18 kwietnia. Związek domaga się podjęcia rzeczywistego
dialogu w sprawach dotyczących: zwiększenia nakładów na edukację,
poszanowania zawodu nauczyciela, podwyżek wynagrodzeń nauczycieli,
zahamowania likwidacji szkół i placówek oświatowych, zaprzestania
łamania prawa przez samorządy i wzmocnienia roli nadzoru pedagogicznego.
Brak woli prowadzenia negocjacji ze strony minister
edukacji oraz lekceważenie środowiska oświatowego i jego problemów
sprawia, że nauczyciele z całej Polski po raz kolejny wyjdą na ulice
Warszawy 19 maja.
W ubiegłym tygodniu, 13 maja ZNP wystąpił do premier Ewy Kopacz
z prośbą o spotkanie z pikietującymi nauczycielami. - Jesteśmy
przekonani, że doceniając znaczenie i rolę nauczycieli w procesie
kształcenia, zechce Pani spotkać się przedstawicielami środowiska
oświatowego – napisał prezes ZNP Sławomir Broniarz w liście do premier
Ewy Kopacz.
19 maja związkowcy złożą w kancelarii pismo adresowane do premier Ewy
Kopacz. - Dziś chcemy przedstawić nasze postulaty premierowi Rządu RP,
ponieważ minister edukacji nie podjęła dialogu w żadnej z podniesionych
przez nas spraw, dotyczących: zwiększenia nakładów na edukację,
poszanowania zawodu nauczyciela, podwyżek wynagrodzeń nauczycieli,
zahamowania likwidacji szkół i placówek oświatowych, zaprzestania
łamania prawa przez samorządy, wzmocnienia roli nadzoru pedagogicznego –
czytamy w petycji ZNP. - Rozwiązanie wymienionych
wyżej kwestii wymaga woli podjęcia dialogu z partnerem społecznym jakim
jest Związek Nauczycielstwa Polskiego. Od dłuższego czasu na te rozmowy
czekamy. Niestety, bez rezultatu. Dlatego przyszliśmy przed gmach KPRM.
Liczymy, że ta forma wyrażenia niezadowolenia przez protestujących
pracowników oświaty wywoła pogłębioną refleksję i doprowadzi do dialogu.
Podczas pikiety głos zabierze prezes ZNP. Uczestnicy manifestacji będą mieli balony z hasłem „Joanna robi nas w balona”, transparenty, flagi i plakaty.
Planowany czas pikiety: godz. 11.00 – 11.45.
Tekst i fotografię zaczerpnięto ze strony ZG ZNP adres: http://www.znp.edu.pl/element/2362/Lekcja_dla_rzadu
Uczestnicy pikiety przekażą pani premier Ewie Kopacz petycję, której treść zaczerpniętą również ze strony ZG ZNP publikujemy poniżej.
Uczestnicy pikiety przekażą pani premier Ewie Kopacz petycję, której treść zaczerpniętą również ze strony ZG ZNP publikujemy poniżej.
Petycja ZNP 19.05.2015
Uczestnicy 22-tysięcznej manifestacji ZNP, która
przeszła ulicami Warszawy 18 kwietnia 2015 r., złożyli w imieniu
pracowników oświaty postulaty na ręce Ministra Edukacji Narodowej. W
dniu dzisiejszym chcemy je przedstawić premierowi Rządu RP, ponieważ
minister edukacji nie podjęła dialogu w żadnej z podniesionych przez nas
spraw, dotyczących: • zwiększenia nakładów na edukację, • poszanowania
zawodu nauczyciela, • podwyżek wynagrodzeń nauczycieli, • zahamowania
likwidacji szkół i placówek oświatowych, • zaprzestania łamania prawa
przez samorządy, • wzmocnienia roli nadzoru pedagogicznego.
Pani
Ewa Kopacz
Prezes Rady Ministrów
P e t y c j a Z N P
Uczestnicy 22-tysięcznej manifestacji ZNP, która przeszła ulicami
Warszawy 18 kwietnia 2015 r., złożyli w imieniu pracowników oświaty
postulaty na ręce Ministra Edukacji Narodowej. W dniu dzisiejszym chcemy
je przedstawić premierowi Rządu RP, ponieważ minister edukacji nie
podjęła dialogu w żadnej z podniesionych przez nas spraw, dotyczących: •
zwiększenia nakładów na edukację, • poszanowania zawodu nauczyciela, •
podwyżek wynagrodzeń nauczycieli, • zahamowania likwidacji szkół i
placówek oświatowych, • zaprzestania łamania prawa przez samorządy, •
wzmocnienia roli nadzoru pedagogicznego.
U z a s a d n i e n i e
Obowiązkiem rządu wobec obywateli jest zapewnienie równych szans
rozwoju poprzez dostęp do publicznej edukacji stojącej na najwyższym
poziomie. Edukacja na każdym etapie kształcenia powinna skutecznie
niwelować dysproporcje kulturowe i cywilizacyjne. Powinna być
stymulatorem wzrostu gospodarczego i budowania przewag w wyścigu
cywilizacyjnym. Nie może być traktowana jako element kosztowy w rachunku
ekonomicznym, lecz jako inwestycja o wysokim poziomie zwrotu, choć w
odroczonym okresie. Takiej edukacji, będącej elementem polityki
społecznej, oczekujemy jako obywatele, nauczyciele i pracownicy oświaty,
członkowie organizacji związkowej o 110-letniej tradycji. Jest to
najważniejsza dziedzina życia społecznego, w której bezpośrednio jest
zaangażowanych 25% obywateli naszego kraju. Dziedzina, która jak żadna
inna ma prorozwojowy charakter. Tym samym Związek Nauczycielstwa
Polskiego z dezaprobatą odnosi się do jakości i kierunków polityki w
sferze edukacji realizowanej pod kierownictwem minister Joanny
Kluzik-Rostkowskiej. Minister Edukacji Narodowej jest odpowiedzialny za
tworzenie rozwiązań systemowych służących realizacji praw obywateli do
publicznej edukacji na najwyższym poziomie. Natomiast z dużym niepokojem
obserwujemy narastający chaos w zakresie polityki oświatowej państwa.
Podejmowane przez resort działania mają charakter reaktywny i doraźny,
daleki od długofalowej metody kształtowania tej najważniejszej dziedziny
życia społecznego. Przykładem tego rodzaju działań jest między innymi:
• chaos legislacyjny skutkujący postanowieniami Trybunału Konstytucyjnego,
• brak skutecznego hamulca wobec narastającego procesu prywatyzacji szkół,
• sposób wdrażania zmian w systemie oświaty dotyczących obniżenia wieku
obowiązku szkolnego, kształcenia uczniów o specjalnych potrzebach
edukacyjnych w szkołach ogólnodostępnych, a także bezpłatnego
podręcznika dla uczniów klasy pierwszej szkoły podstawowej.
Szanowna Pani Premier,
od kilku lat maleją nakłady na edukację! Mamy do czynienia z
utrzymaniem wieloletniego spadku udziału wydatków na oświatę w relacji
do PKB: w roku 2015 udział ten wynosi tylko 2,52%. To kolejny rok
spadku! Nakłady na oświatę nie odzwierciedlają rzeczywistych,
niezbędnych potrzeb w zakresie edukacji i wychowania. Wobec
narastających problemów finansowych jednostek samorządu terytorialnego,
domagamy się zmian w systemie finansowania zadań oświatowych państwa. Oczekujemy finansowania wynagrodzeń nauczycieli z dotacji celowej pochodzącej z budżetu państwa,
uwzględnienia finansowania przedszkoli publicznych prowadzonych przez
jednostki samorządu terytorialnego w części oświatowej subwencji
ogólnej, zmiany zasad wspierania finansowania oświaty niepublicznej ze
środków publicznych.
Szanowna Pani Premier,
ranga społeczna zawodu nauczyciela i wiążąca się z tym jakość
kształcenia jest zbyt ważną sprawą, by podejmować kluczowe decyzje o
zmianach pragmatyki nauczycielskiej na podstawie rachunku ekonomicznego.
Działania niektórych decydentów oświatowych, zarówno na szczeblu
lokalnym, jak i centralnym, wymierzone przeciwko nauczycielom prowadzą
do pozbawienia ich niezależności i poczucia bezpieczeństwa w zawodzie.
Za krzywdzące uważamy rozpowszechnianie informacji dotyczących Karty
Nauczyciela, która jak twierdzi minister Joanna Kluzik-Rostkowska „jest
grzybem na ścianie”. Oczekujemy posługiwania się faktami dotyczącymi
zapisów zawartych w Karcie Nauczyciela. Pragmatyka tego zawodu ma 89
lat. Dzisiejsze prawa i obowiązki określone w Karcie Nauczyciela to
rodzaj układu zbiorowego, który obowiązuje w szkołach i placówkach
oświatowych prowadzonych przez samorządy na terenie całego kraju. Do
przeciwników Karty Nauczyciela nie przemawiają fakty i wyniki
międzynarodowych badań. PISA 2012 udowodniła, że Polska jest w czołówce
krajów Unii Europejskiej. Raport OECD „Better Life Index” jeszcze
bardziej nas docenił, mamy drugi najlepszy system edukacyjny na
świecie. Mamy 10. miejsce w międzynarodowym rankingu „The Learning Curve
Report 2014" oceniającym poziom edukacji w 40 krajach na całym
świecie. To wielki sukces nauczycieli. Z coraz większym niepokojem
przyjmujemy szkalujące wypowiedzi dotyczące naszego zawodu formułowane
przez Ministra Edukacji Narodowej. Rozpowszechnianie fałszywych
informacji o czasie pracy nauczycieli, rzekomych przywilejach
określonych w Karcie Nauczyciela, a także wysokości osiąganych przez
nauczycieli wynagrodzeń przekraczających 5.000 zł., to dowód na
konfrontowanie środowiska nauczycielskiego z opinią publiczną oraz
dyskredytowanie pracy i dorobku nauczycieli. Oczekujemy przedstawienia
opinii publicznej prawdziwych danych dotyczących wynagrodzeń
nauczycieli, a także ich czasu pracy. Za niedopuszczalne uznajemy
rozpowszechnianie informacji odbiegających od rzeczywistości. Czas pracy
nauczyciela jest ściśle określony w Karcie Nauczyciela. Tymczasem jak
wynika z badań przeprowadzonych przez Instytut Badań Edukacyjnych
przekracza określony ustawą wymiar, tj. 40 godzin. Domagamy się
przywrócenia zawodowi nauczyciela jego znaczenia, a nauczycielom
poczucia satysfakcji z wykonywanej pracy! Domagamy się poszanowania naszych praw i naszego dorobku zawodowego! Zdecydowanie sprzeciwiamy się każdej nieprzemyślanej zmianie statusu zawodowego nauczycieli.
Szanowna Pani Premier,
kwestia wynagrodzeń to kolejny poważny problem wymagający pilnego
rozwiązania. Obowiązujący system wynagrodzeń opracowany przez ministra
Mirosława Handkego wymaga zmiany, bowiem w tzw. średniej wynagrodzeń
uwzględnia się aż 16 dodatków, z czego tylko dwa elementy są
gwarantowane, tj. płaca zasadnicza i dodatek stażowy od czwartego roku
pracy. Stale rośnie różnica pomiędzy średnią płacą nauczyciela a
średnią krajową. Wzrost wynagrodzeń nauczycieli jest zamrożony od trzech
lat! Żądamy podjęcia procedur uzgodnieniowych projektu rozporządzenia
płacowego, ze szczególnym uwzględnieniem postulatu podwyżki
wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli w 2016 r. Oczekujemy zwiększenia
udziału płacy zasadniczej nauczycieli w średnim wynagrodzeniu oraz
przyjęcia zasady, że minimalny wzrost udziału wynagrodzenia
zasadniczego w średnim wynagrodzeniu nauczyciela dyplomowanego będzie
wynosił 65%, corocznego wzrostu stawek wynagrodzenia zasadniczego
nauczycieli, a także powrotu do zasady, że podwyższenie wynagrodzenia
dla nauczycieli następuje nie później niż w ciągu 3 miesięcy po
ogłoszeniu ustawy budżetowej, z wyrównaniem od 1 stycznia danego roku. Domagamy się finansowego uznania pracy nauczycieli i 10-procentowych podwyżek od stycznia 2016 roku!
Szanowna Pani Premier,
zwracamy się o podjęcie niezwłocznych i zdecydowanych działań wobec
samorządów, które pozbywają się oświaty publicznej. Bezczynność organów
państwa wobec eskalacji naruszeń prawa oświatowego dotyczących procedur
związanych z likwidowaniem szkół publicznych i przekazywaniem ich do
prowadzenia innym podmiotom przez organy jednostek samorządu
terytorialnego stwarza realne zagrożenie dla realizacji konstytucyjnego
prawa obywateli do bezpłatnej edukacji. Oświata publiczna w wielu
gminach i powiatach staje się dobrem ściśle reglamentowanym, którego nie
gwarantuje się obywatelom. Mimo ustawowego obowiązku, samorządy
wyzbywają się zadań oświatowych, ograniczając do minimum lub wręcz
zupełnie likwidując sieć publicznych szkół i placówek. Jak pisze w swoim
wystąpieniu do Ministra Edukacji Narodowej Pani rządu Rzecznik Praw
Obywatelskich, „ takie zmiany, jeśli dotyczą znaczącej części placówek
oświatowych na terenie gminy lub powiatu, mogą zagrozić realizacji
konstytucyjnych praw i wolności obywateli”. Tymczasem pod pozorem
respektowania suwerenności samorządu terytorialnego organy władzy
centralnej tolerują bezprawie i tym samym stają po stronie wójtów i
burmistrzów, którzy za nic mają protesty i bezradność lokalnych
społeczności wobec aktów dewastacji oświaty publicznej. Mimo
interwencji w sprawie bezprawnych likwidacji szkół wielokrotnie
podejmowanych przez Związek Nauczycielstwa Polskiego, organy państwowe
wciąż pozostają bezczynne, zasłaniając się brakiem odpowiednich
kompetencji. Nie robią nic, aby ustanowić chociażby skuteczny nadzór
prawny nad działalnością samorządu terytorialnego. Nie wyrażamy zgody na
taki stan rzeczy i nie przyjmujemy do wiadomości ignorancji najwyższych
organów państwa. Oczekujemy niezwłocznej zmiany stylu prowadzenia
polityki oświatowej, a także dokonania koniecznych poprawek w prawie
oświatowym i ustawach samorządowych. Niezrozumiały jest fakt wspierania
przez Ministra Edukacji Narodowej procesu przekazywania szkół i
placówek oświatowych do prowadzenia innym niż samorząd podmiotom.
Minister edukacji powinien stać na straży spójności systemu, dbać o
rozwój oświaty publicznej, a nie wpisywać się do grona jej likwidatorów.
Od 2007 r. zamknięto ponad dwa tysiące szkół, często przy biernej
postawie resortu edukacji, a nawet przy wsparciu ministra edukacji.
Część samorządów wszystkie prowadzone przez siebie placówki oświatowe
przekazało do prowadzenia fundacjom, stowarzyszeniom lub spółkom. Od
kilku lat mamy do czynienia z ograniczeniem sieci publicznych placówek
na rzecz podmiotów prywatnych. Nie jesteśmy przeciwnikami szkół
prywatnych, natomiast nie możemy pogodzić się z faktem, że oświata
niepubliczna zaczyna zastępować oświatę publiczną, a przy braku
określonych zapisów ustawowych staje się intratnym źródłem dochodów.
Żądamy zahamowania procesu likwidowania i przekazywania szkół i placówek
prowadzonych przez samorządy. Domagamy się takich mechanizmów
prawnych, które uniemożliwią demontaż publicznej oświaty i powstrzymają
zatrudnianie pracowników oświaty na gorszych warunkach!
Szanowna Pani Premier,
wobec eskalacji naruszeń prawa oświatowego dotyczących procedur
związanych z likwidowaniem szkół publicznych i przekazywaniem ich do
prowadzenia innym podmiotom oraz bezprawnej ingerencji w organizację
pracy szkoły organów jednostek samorządu terytorialnego, domagamy
się podjęcia inicjatywy ustawodawczej w celu ustalenia zasad
wykonywania skutecznego nadzoru prawnego nad działalnością samorządu
terytorialnego, a jednocześnie zwiększenia kontroli nad jakością merytoryczną i jednolitością orzecznictwa organów sprawujących ten nadzór.
Szanowna Pani Premier,
zwracamy się o zainicjowanie zmian w przepisach prawa oświatowego
mających na celu zapewnienie kuratorom oświaty możliwości skutecznego
sprawowania nadzoru pedagogicznego nad prawidłową realizacją polityki
oświatowej państwa przez jednostki systemu oświaty. Domagamy się przywrócenia kuratorom oświaty uprawnień decyzyjnych wobec szkół i ich organów prowadzących,
w szczególności w zakresie kształtowania sieci szkół, likwidacji i
przekształceń jednostek systemu oświaty, zatwierdzania arkuszy
organizacyjnych szkół. Szanowna Pani Premier, rozwiązanie
wymienionych wyżej kwestii wymaga woli podjęcia dialogu z partnerem
społecznym jakim jest Związek Nauczycielstwa Polskiego. Od dłuższego
czasu na te rozmowy czekamy. Niestety, bez rezultatu. Dlatego dziś
przyszliśmy przed gmach KPRM. Liczymy, że ta forma wyrażenia
niezadowolenia przez protestujących pracowników oświaty wywoła
pogłębioną refleksję i doprowadzi do dialogu.
Domagamy się rzeczywistego dialogu!
Za UCZESTNIKÓW PROTESTÓW
Prezes ZNP
Sławomir Broniarz