Petycja ZNP
Uczestnicy Ogólnopolskiej Manifestacji Pracowników
Oświaty ZNP wzywają Ministra Edukacji Narodowej do podjęcia
rzeczywistego dialogu ze Związkiem Nauczycielstwa Polskiego.
Pani
Joanna Kluzik-Rostkowska
Minister Edukacji Narodowej
Joanna Kluzik-Rostkowska
Minister Edukacji Narodowej
P e t y c j a
Uczestnicy Ogólnopolskiej Manifestacji Pracowników Oświaty ZNP wzywają
Ministra Edukacji Narodowej do podjęcia rzeczywistego dialogu ze
Związkiem Nauczycielstwa Polskiego w sprawach dotyczących:
-
zwiększenia nakładów na edukację,
-
poszanowania zawodu nauczyciela,
-
podwyżek wynagrodzeń nauczycieli,
-
zahamowania likwidacji szkół i placówek oświatowych,
-
zaprzestania łamania prawa przez samorządy,
-
wzmocnienia roli nadzoru pedagogicznego.
U z a s a d n i e n i e
Uczestnicy Ogólnopolskiej Manifestacji Pracowników Oświaty ZNP wyrażają
dezaprobatę wobec rezultatów dotychczasowych działań Ministra Edukacji
Narodowej w zakresie kreowania strategii polityki oświatowej państwa.
Szczególną rolą Ministra Edukacji Narodowej jako swoistego strażnika
Konstytucji RP w obszarze edukacji jest tworzenie rozwiązań systemowych
służących realizacji praw obywateli do publicznej edukacji na najwyższym
poziomie. Natomiast z dużym niepokojem obserwujemy narastający chaos w
zakresie polityki oświatowej państwa. Podejmowane przez resort działania
mają charakter reaktywny i doraźny, daleki od długofalowej metody
kształtowania tej najważniejszej dziedziny życia społecznego. Przykład
tego rodzaju działań stanowi między innymi sposób wdrażania:
-
obniżenia wieku obowiązku szkolnego,
-
kształcenia uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych w szkołach ogólnodostępnych,
-
bezpłatnego podręcznika dla uczniów klasy pierwszej szkoły podstawowej.
Jednocześnie poważne obawy budzi:
-
brak koncepcji kształcenia kandydatów do wykonywania zawodu nauczyciela,
-
brak skutecznego hamulca wobec narastającego procesu prywatyzacji szkół,
-
chaos legislacyjny skutkujący postanowieniami Trybunału Konstytucyjnego.
Od kilku lat maleją nakłady na edukację! Mamy do czynienia z
utrzymaniem wieloletniego spadku udziału wydatków na oświatę w relacji
do PKB: w roku 2015 udział ten wynosi tylko 2,52%. To kolejny rok
spadku! Nakłady na oświatę nie odzwierciedlają rzeczywistych,
niezbędnych potrzeb w zakresie edukacji i wychowania.
Wobec narastających problemów finansowych jednostek samorządu
terytorialnego, domagamy się zmian w systemie finansowania zadań
oświatowych państwa. Oczekujemy finansowania wynagrodzeń nauczycieli z
dotacji celowej pochodzącej z budżetu państwa, uwzględnienia
finansowania przedszkoli publicznych prowadzonych przez jednostki
samorządu terytorialnego w części oświatowej subwencji ogólnej, zmiany
zasad wspierania finansowania oświaty niepublicznej ze środków
publicznych. Ranga społeczna zawodu nauczyciela i wiążąca się z tym
jakość kształcenia jest zbyt ważną sprawą, by podejmować kluczowe
decyzje o zmianach pragmatyki nauczycielskiej głównie na podstawie
rachunku ekonomicznego.
Działania niektórych decydentów oświatowych, zarówno na szczeblu
lokalnym, jak i centralnym, wymierzone przeciwko nauczycielom prowadzą
do pozbawienia ich niezależności i poczucia bezpieczeństwa w zawodzie.
Za krzywdzące uważamy rozpowszechnianie informacji dotyczących Karty
Nauczyciela, która jak twierdzi Pani Minister „jest grzybem na ścianie”.
Oczekujemy od Ministra Edukacji Narodowej posługiwania się faktami
dotyczącymi zapisów zawartych w Karcie Nauczyciela. Pragmatyka tego
zawodu ma 89 lat. Dzisiejsze prawa i obowiązki określone w Karcie
Nauczyciela to rodzaj układu zbiorowego, który obowiązuje w szkołach i
placówkach oświatowych prowadzonych przez samorządy na terenie całego
kraju.
W związku z tym, z coraz większym niepokojem przyjmujemy szkalujące,
nieprawdziwe wypowiedzi w sprawie zawodu nauczyciela formułowane przez
Ministra Edukacji Narodowej. Rozpowszechnianie fałszywych informacji o
czasie pracy nauczycieli, rzekomych przywilejach określonych w Karcie
Nauczyciela, a także wysokości osiąganych przez nauczycieli wynagrodzeń
przekraczających 5.000 zł., to dowód na konfrontowanie środowiska
nauczycielskiego z opinią publiczną oraz dyskredytowanie pracy i dorobku
nauczycieli.
Zdecydowanie sprzeciwiamy się każdej nieprzemyślanej zmianie statusu
zawodowego nauczycieli. Domagamy się poszanowania naszych praw i naszego
dorobku zawodowego!
Oczekujemy od Ministra Edukacji Narodowej przedstawienia opinii
publicznej prawdziwych danych dotyczących wynagrodzeń nauczycieli, a
także ich czasu pracy. Za niedopuszczalne uznajemy rozpowszechnianie
informacji odbiegających od rzeczywistości. Czas pracy nauczyciela jest
ściśle określony w Karcie Nauczyciela. Tymczasem jak wynika z badań
przeprowadzonych przez Instytut Badań Edukacyjnych przekracza określony
ustawą wymiar, tj. 40 godzin.
Kwestia wynagrodzeń to również temat wymagający od Ministra Edukacji
Narodowej posługiwania się prawdą. Obowiązujący system wynagrodzeń
opracowany przez ministra Mirosława Handkego wymaga zmiany, bowiem w
tzw. średniej wynagrodzeń uwzględnia się aż 16 dodatków, z czego tylko
dwa elementy są gwarantowane, tj. płaca zasadnicza i dodatek stażowy od
czwartego roku pracy.
Stale rośnie różnica pomiędzy średnią płacą pedagoga a średnią krajową.
Wzrost wynagrodzeń nauczycieli jest zamrożony od trzech lat!
Żądamy podjęcia procedur uzgodnieniowych projektu rozporządzenia
płacowego, ze szczególnym uwzględnieniem postulatu podwyżki
wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli w 2016 r. Oczekujemy zwiększenia
udziału płacy zasadniczej nauczycieli w średnim wynagrodzeniu oraz
przyjęcia zasady, że minimalny wzrost udziału zasadniczego w średnim
wynagrodzeniu nauczyciela dyplomowanego będzie wynosił 65%, corocznego
wzrostu stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, a także powrotu
do zasady, że podwyższenie wynagrodzenia dla nauczycieli następuje nie
później niż w ciągu 3 miesięcy po ogłoszeniu ustawy budżetowej, z
wyrównaniem od 1 stycznia danego roku.
Domagamy się finansowego uznania pracy nauczycieli i 10-procentowych podwyżek od stycznia 2016 roku!
Niezrozumiałym jest fakt wspierania przez Ministra Edukacji Narodowej
procesu przekazywania szkół i placówek oświatowych do prowadzenia
innym niż samorząd podmiotom. Minister edukacji powinien stać na straży
spójności systemu, dbać o rozwój oświaty publicznej, a nie wpisywać się
do grona jej likwidatorów. Od 2007 r. zamknięto ponad dwa tysiące szkół,
często przy biernej postawie resortu edukacji, a nawet przy wsparciu
Ministra edukacji.
Część samorządów wszystkie prowadzone przez siebie placówki oświatowe
przekazało do prowadzenia fundacjom, stowarzyszeniom lub spółkom. Od
kilku lat mamy do czynienia z ograniczeniem sieci publicznych placówek
na rzecz podmiotów prywatnych. Nie jesteśmy przeciwnikami szkół
prywatnych, natomiast nie możemy pogodzić się z faktem, że oświata
niepubliczna zaczyna zastępować oświatę publiczną, a przy braku
określonych zapisów ustawowych staje się intratnym źródłem dochodów.
Żądamy zahamowania procesu likwidowania i przekazywania szkół i
placówek prowadzonych przez samorządy.
Domagamy się takich mechanizmów prawnych, które uniemożliwią demontaż
publicznej oświaty i powstrzymają zatrudnianie pracowników oświaty na
gorszych warunkach!
Wobec eskalacji naruszeń prawa oświatowego dotyczących procedur
związanych z likwidowaniem szkół publicznych i przekazywaniem ich do
prowadzenia innym podmiotom oraz bezprawnej ingerencji w organizację
pracy szkoły organów jednostek samorządu terytorialnego, domagamy się
podjęcia inicjatywy ustawodawczej w celu ustalenia zasad wykonywania
skutecznego nadzoru prawnego nad działalnością samorządu terytorialnego,
a jednocześnie zwiększenia kontroli nad jakością merytoryczną i
jednolitością orzecznictwa organów sprawujących ten nadzór.
Wzywamy Ministra edukacji do zainicjowania zmian w przepisach prawa
oświatowego mających na celu zapewnienie kuratorom oświaty możliwości
skutecznego sprawowania nadzoru pedagogicznego nad prawidłową realizacją
polityki oświatowej państwa przez jednostki systemu oświaty.
Domagamy się przywrócenia kuratorom oświaty uprawnień decyzyjnych wobec
szkół i ich organów prowadzących, w szczególności w zakresie
kształtowania sieci szkół, likwidacji i przekształceń jednostek systemu
oświaty, zatwierdzania arkuszy organizacyjnych szkół.
Rozwiązanie wymienionych wyżej kwestii wymaga woli podjęcia przez
Ministra Edukacji Narodowej dialogu z partnerem społecznym jakim jest
Związek Nauczycielstwa Polskiego. Od dłuższego czasu na te rozmowy
czekamy. Niestety, bez rezultatu. Dlatego przyszliśmy dziś pod gmach
Ministerstwa Edukacji Narodowej. Liczymy, że ta forma wyrażenia
niezadowolenia przez protestujących pracowników oświaty wywoła u Pani
Minister refleksję i doprowadzi do dialogu. Domagamy się rzeczywistego
dialogu!
Za UCZESTNIKÓW OGÓLNOPOLSKIEJ MANIFESTACJI PRACOWNIKÓW OŚWIATY ZWIĄZKU NAUCZYCIELSTWA POLSKIEGO
Prezes ZNPSławomir Broniarz
Warszawa, 18 kwietnia 2015 r.
Źródło: http://www.znp.edu.pl/element/2335/Petycja_ZNP