Reforma oświaty Anny Zalewskiej
Komentarz prezesa ZNP: Nie wyrażamy zgody na niszczenie dorobku polskiej szkoły, nauczycieli i uczniów oraz na demontaż systemu oświaty! Reforma ogłoszona przez minister edukacji w Toruniu wywoła ogromny chaos!
Chcemy spokojnie pracować, nie chcemy rewolucji –
skandowaliśmy w poniedziałek w Toruniu podczas pikiety ZNP przed
gmachem CKK Jordanki. W tym samym czasie minister edukacji ogłaszała
zmiany. Zastanawiam się tylko, po co ta zmiana?
GIMNAZJA
Likwidacja gimnazjów nie rozwiąże istniejących
problemów, ale stanie się źródłem kolejnych. Gimnazja trzeba
wspierać m.in. poprzez zatrudnienie psychologów, pedagogów,
tworzenie mniej licznych klas.
Za likwidacją gimnazjów nie przemawiają badania
dotyczące przemocy w szkołach, z których wynika, że do przemocy
częściej dochodzi w szkołach podstawowych.
Za likwidacją gimnazjów nie przemawiają wyniki
gimnazjalistów. Wg międzynarodowego badania PISA 2012 nastąpiła
znacząca poprawa wyników polskich gimnazjalistów we wszystkich
trzech obszarach objętych badaniem, dzięki czemu Polska jest w
czołówce krajów Unii Europejskiej!
ZWOLNIENIA
Ta decyzja spowoduje zwolnienia. Mamy ponad 7,5
tysiąca gimnazjów, nie wszyscy pracownicy tych szkół znajdą
zatrudnienie w innych placówkach.
Nie wierzymy w zapewnienia minister edukacji, że
nikt nie straci pracy. O etatach dla nauczycieli decyduje samorząd,
a nie ministerstwo! Z ekonomicznego punktu widzenia taniej będzie
przydzielić dwie, trzy dodatkowe godziny np. biologii nauczycielowi
szkoły podstawowej niż zatrudnić nowego biologa. Tym bardziej, że
coraz częściej nauczyciele pracują dziś w niepełnym wymiarze
czasu pracy, np. na pół czy ¾ etatu.
Miesiąc temu szefowa MEN zapewniała nas:
„Nieprawdą jest, że w związku z tą reformą zostanie ktokolwiek
zwolniony”. Dziś wiemy, że podwyższenie wieku obowiązku
szkolnego spowodowało zwolnienia nauczycieli edukacji
wczesnoszkolnej na niespotykaną dotąd skalę.
EFEKTY KSZTAŁCENIA
Zapowiedź skrócenia o rok okresu kształcenia
ogólnego (z dziewięciu do ośmiu lat) negatywnie odbije się na
jakości kształcenia. Kraje, które mogą się pochwalić
najlepszymi osiągnięciami edukacyjnymi, wydłużają okres
kształcenia ogólnego. Tymczasem my go dziś skracamy! Wbrew
badaniom!
CHAOS
Od poniedziałkowego popołudnia nauczyciele,
dyrektorzy, rodzice i samorządowcy nieustannie piszą i dzwonią do
Związku Nauczycielstwa Polskiego, zadając konkretne i merytoryczne
pytania dotyczące ustroju szkolnego, podstaw programowych,
programów, podręczników, itp. Adresatem tych pytań jest
Ministerstwo Edukacji Narodowej. Dlatego wystąpiliśmy do minister
edukacji z wnioskiem o niezwłoczne uruchomienie infolinii, dzięki
której rodzice, nauczyciele, dyrektorzy oraz samorządowcy będą
mogli szybko uzyskać odpowiedź na nurtujące ich pytania.
Do tej pory propozycje minister Zalewskiej są albo
nieścisłe, albo niejasne, albo wzajemnie się wykluczają. Nie ma
żadnych założeń, projektów. Jest tylko prezentacja.
KOSZTY
Zmiana wygeneruje dodatkowe koszty związane m.in. z
wprowadzeniem nowych programów, podręczników i przygotowaniem
szkół. Wprowadzi chaos w podstawach programowych, które były
niedawno zmienione oraz w systemie egzaminów zewnętrznych.
BUDYNKI
Gimnazja to najnowocześniejsze, najnowsze i
najlepiej wyposażone szkoły w Polsce. Do tej pory samorządy na
same budynki wydały 130 mld zł. Co się stanie teraz z tymi
obiektami?
Koleżanki, Koledzy!
Nie zgadzamy się na nieprzemyślane
reformy! Szczegółowo analizujemy (dostępne na chwilę
obecną) propozycje ministerstwa edukacji. W środę, 29 czerwca
zbierają się w Zarządzie Głównym ZNP: Komisja Pedagogiczna oraz
Komisja Socjalna i Ochrony Pracy. Natomiast w piątek, 8 lipca
odbędzie się nadzwyczajne posiedzenie Prezydium ZG ZNP z Prezesami
Okręgów ZNP oraz spotkanie z przedstawicielami organizacji
pozarządowych.
Razem będziemy bronić polskiej szkoły
przed chaosem!