07 października, 2020

Stanowisko Prezydium ZG ZNP wobec kandydatury Przemysława Czarnka

 

Załącznik do uchwały nr 28/2020Prezydium ZG ZNP z dnia 5 października 2020 roku w sprawie przyjęcia stanowiska Prezydium ZG ZNP wobec kandydatury Przemysława Czarnka na stanowisko ministra edukacji i nauki


Stanowisko Prezydium Zarządu Głównego Związku Nauczycielstwa Polskiego wobec kandydatury Przemysława Czarnka na stanowisko ministra edukacji i nauki

Związek Nauczycielstwa Polskiego z niepokojem przyjmuje zapowiedź nominacji posła Przemysława Czarnka (PiS) na ministra edukacji i nauki z uwagi na jego dotychczasowe wypowiedzi.

Uważamy, że wypowiedzi podważające prawa człowieka i godzące w ludzką godność nie powinny mieć miejsca w przestrzeni publicznej, a już na pewno nie powinny być głoszone przez urzędnika i kandydata na ministra odpowiedzialnego za kształcenie uczniów i studentów.

Domagamy się od posła Przemysława Czarnka – absolwenta i profesora Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, uczelni noszącej imię Jana Pawła II – poszanowania wszystkich ludzi, a także działania zgodnego z nauką Patrona tej uczelni.

Nauczyciele na każdym stopniu edukacji i nauki – zrzeszeni w ZNP – oczekują od nowego ministra skupienia się na istotnych obszarach związanych z kształceniem na każdym poziomie.

Edukacja potrzebuje przemyślanych decyzji i działań wolnych od polityki i ideologii. Szkoły potrzebują spokoju, ponieważ od czterech lat oświata poddawana jest nieprzemyślanym reformom, dewastującym system (zlikwidowano gimnazja, zmieniono podstawę programową). W wyniku reformy Anny Zalewskiej pojawiły się nowe problemy: chaos, przeładowane programy nauczania, nauka na dwie zmiany, braki kadrowe, pauperyzacja zawodu nauczyciela, zmniejszające się relatywnie nakłady na oświatę i edukację.

Dlatego oczekujemy, że nowy minister edukacji i nauki zajmie się rozwiązywaniem palących problemów, czyli:

  1. zwiększeniem nakładów na oświatę i naukę
  2. poprawą warunków kształcenia wpływającymi na jakość edukacji
  3. wsparciem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
  4. podniesieniem płac nauczycieli jako elementu budowania prestiżu zawodowego
  5. zapewnieniem bezpieczeństwa w szkołach, przedszkolach, placówkach oświatowych oraz na uczelniach w związku z pandemią
  6. prowadzeniem otwartego dialogu społecznego ze wszystkim uczestnikami życia szkolnego i uniwersyteckiego.

Za Prezydium ZG ZNP

Sławomir Broniarz /-/

Prezes ZNP

źródło: https://znp.edu.pl/stanowisko-prezydium-zg-znp-wobec-kandydatury-przemyslawa-czarnka/

04 października, 2020

PUBLIKACJA ZNP i GN. Nauczyciele zasługują na wyższe zarobki

 

27 sierpnia br., po raz drugi w tym roku i pierwszy od momentu wybuchu pandemii, zebrał się Zespół ds. statusu zawodowego pracowników oświaty, w skład którego wchodzą przedstawiciele Ministerstwa Edukacji Narodowej, nauczycielskich związków zawodowych oraz samorządów. Minister edukacji Dariusz Piontkowski uznał, że to dobry moment, by rozpocząć rozmowy na temat zmian w sposobie finansowania oświaty.

Sposób dzielenia pieniędzy przeznaczonych na przedszkola, szkoły i placówki oświatowe to temat obecny w debacie publicznej od czasu wprowadzenia modelu opartego na wypłacanej samorządom przez rząd subwencji oświatowej*. Subwencja wprowadzona została wraz z decentralizacją państwa w 1996 r., ale według dzisiejszych reguł funkcjonuje od 2000 r. W tym roku subwencja oświatowa obchodzi więc 20. urodziny.

20 lat temu państwo przekazało samorządom w formie subwencji 19,3 mld zł. W 2020 r. subwencję zaplanowano na poziomie 49,8 mld zł. I wtedy, i dziś toczono tę samą dyskusję – na ile pieniądze z subwencji wystarczają na utrzymanie szkół i wypłacenie nauczycielom oraz pracownikom oświaty pensji oraz jak dużo samorządy powinny na ten cel wykładać ze swoich dochodów?

W tym roku rozmowa o pieniądzach dla oświaty budzi szczególnie dużo emocji, ponieważ wskutek pandemii koronawirusa znacząco zmalały dochody gmin i powiatów. Według Związku Miast Polskich dochody samorządów tylko z podatku PIT będą w 2020 r. niższe o 4 mld zł w porównaniu z rokiem poprzednim. A spadają też wpływy z podatku CIT i z podatków lokalnych.

Koronawirus jednak tylko uwypuklił problemy, z którymi oświata zmaga się od dwóch dekad. Prawdopodobnie już w 2000 r. subwencja oświatowa nie pokrywała nawet wszystkich kosztów nauczycielskich wynagrodzeń, a co za tym idzie – kolejnych podwyżek. Co wywoływało nie tylko napięcia na linii nauczyciele – samorządowcy, ale komplikowało wszelkie rozmowy na temat wprowadzenia kompleksowego mechanizmu wzrostu płac w oświacie. Skoro część kosztów uchwalanych przez rząd podwyżek dla nauczycieli spadała na barki samorządów, to te robiły wszystko, by podwyżki ograniczyć.

Jak wynika z przedstawionej przez Najwyższą Izbę Kontroli „Analizy wykonania budżetu państwa i założeń polityki pieniężnej w 2019 r.”, w 2010 r. subwencja pokrywała 64,1 proc. sumarycznych wydatków na oświatę. W 2015 r. było to 62,8 proc., w 2018 r. już tylko 56,6 proc., a w 2019 r. – 57,2 proc. „Dane te wskazują, że jednostki samorządu terytorialnego w coraz większym stopniu finansują oświatę ze środków własnych” – do takiej konkluzji doszli kontrolerzy NIK.

Obecny model finansowania oświaty budzi więc zastrzeżenia zarówno nauczycielskich związków zawodowych (bo blokuje możliwość szybszego wzrostu płac), jak i samorządów (bo przerzuca na nie coraz większe koszty utrzymania szkół).

Podczas posiedzenia ministerialnego zespołu 27 sierpnia br. Dariusz Piontkowski przedstawił aż osiem możliwych modeli finansowania placówek oświatowych. Zapewnił, że żadnego z nich MEN nie preferuje i na temat wszystkich chce rozmawiać z partnerami społecznymi. – Minister przedstawił warianty, ale z pełną odpowiedzialnością powiem, że w większości my je znamy już od czterech – pięciu lat – powiedział po posiedzeniu zespołu Krzysztof Baszczyński, wiceprezes ZG ZNP.

W sytuacji gdy MEN – przynajmniej oficjalnie – nie potrafi się zdecydować, który z modeli finansowania szkół preferuje, ZNP ma własną, kompleksową, propozycję w postaci dwóch krótkich i prostych projektów ustaw.

Jeden z nich już od czterech lat znajduje się w Sejmie. Zaledwie kilka miesięcy temu, bo 15 kwietnia 2020 r., posłowie (po raz drugi) zajęli się obywatelskim projektem ustawy „Pensje z budżetu” zgłoszonym w 2016 r. przez ZNP. Gdyby Sejm go przegłosował, to wynagrodzenie nauczycieli – w pełnej wysokości! – byłoby zagwarantowane w budżecie państwa.

Drugi projekt ustawy ZNP dotyczy wysokości nauczycielskich wynagrodzeń. Chodzi o nowelizację Karty Nauczyciela poprzez wpisanie do niej zasady, że wysokości kwot średniego i zasadniczego wynagrodzenia nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego stanowią określony procent przeciętnego wynagrodzenia. W ten sposób wynagrodzenie np. stażysty stanowiłoby 90 proc. średniej krajowej, a dyplomowanego – 155 proc. Jednocześnie minister edukacji określałby stawki wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu, posługując się widełkami zapisanymi w Karcie. Dzięki nowemu mechanizmowi płaca zasadnicza nauczyciela dyplomowanego byłaby ok. 1 tys. zł wyższa niż obecnie.

Powyżej przedstawiamy fragmenty publikacji zamieszczonej w Głosie Nauczycielskim nr 40-41 z 1-7 października br. Całość dostępna jest w wydaniu drukowanym oraz elektronicznym ewydanie.glos.pl

źródło   https://glos.pl/publikacja-znp-i-gn-nauczyciele-zasluguja-na-wyzsze-zarobki


Dr Paweł Grzesiowski: Szkoły powinny przechodzić na tryb hybrydowy przy braku możliwości zachowania dystansu

 

Będzie jeszcze gorzej, jeśli nie zostaną wprowadzone poważniejsze ograniczenia związane przede wszystkim z masowymi zgromadzeniami i mobilnością. (…) Szkoły też są takim miejscem, które trzeba będzie pod tym kątem rozważyć. Tu trzeba być elastycznym, nie przyzwyczajać się do jednego rozwiązania. Jeśli wokół szkoły pojawią się zakażenia, to należy przejść na dwa-trzy tygodnie na nauczanie zdalne. Wystarczy tych kilka tygodni, aby przerwać łańcuch transmisji wirusa.

Z dr. Pawłem Grzesiowskim, immunologiem, lekarzem pediatrą, ekspertem profilaktyki zakażeń, rozmawia Katarzyna Piotrowiak.

Obszerny fragment wywiadu dostępny jest na stronie internetowej Głosu Nauczycielskiego

https://glos.pl/dr-pawel-grzesiowski-szkoly-powinny-przechodzic-na-nauczanie-hybrydowe-przy-braku-mozliwosci-zachowania-dystansu

Cały wywiad dostępny w wydaniu drukowanym oraz elektronicznym 

ewydanie.glos.pl



02 października, 2020

Jak bezpiecznie prowadzić lekcje online? Poradnik dla nauczycieli i dyrektorów.

 



OGŁOSZENIE. Pracownicy oświaty mogą ubezpieczyć się od COVID-19

 


Ten rok szkolny jest inny niż poprzednie. I bardziej niż zazwyczaj, warto zadbać o poczucie bezpieczeństwa. Dobrym sposobem może być ubezpieczenie obejmujące Covid-19.

 

Aviva wprowadziła właśnie specjalną ofertę grupowego ubezpieczenia na życie Opiekun dla nauczycieli i pracowników szkół oraz przedszkoli. Zakres ochrony można rozszerzyć o świadczenie w razie śmierci z powodu zachorowania na Covid-19 bez wzrostu składki.

Do wyboru dla pracowników szkół i przedszkoli są aż 3 warianty ochrony, różniące się sumami ubezpieczenia oraz składką (60, 70 lub 80 zł miesięcznie).

W cenie każdego z nich może znaleźć się świadczenie dodatkowe w razie śmierci z powodu zachorowania na Covid-19. Suma ubezpieczenia z tego tytułu jest równa podstawowej sumie ubezpieczenia na życie. Oznacza ono, że gdyby osoba ubezpieczona zmarła na tę chorobę, wypłata z tytułu śmierci zostanie podwojona, i wyniesienie od 90 do 130 tys. zł (w zależności od wariantu). Świadczenie jest wypłacane uposażonym – zwykle są to osoby najbliższe. – Propozycja przeznaczona jest zarówno dla nauczycieli, jak i pozostałych pracowników szkół oraz przedszkoli. Uważamy, że objęcie nauczycieli ubezpieczeniem jest szczególnie potrzebne po powrocie do nauki stacjonarnej. Zamierzamy więc zainteresować tą propozycją pracowników oświaty, jak również dyrektorów placówek i prowadzące je samorządy – mówi Hubert Szczepanik, dyrektor działu ubezpieczeń korporacyjnych w Avivie.

Z dodatkowej ochrony mogą skorzystać klienci, którzy zdecydują się na zawarcie grupowego ubezpieczenia Opiekun na podstawie kwotacji wystawionej przez agenta Avivy od 15 września do 31 grudnia 2020 r.

Dodatkowa ochrona z powodu Covid-19 obowiązuje do pierwszej rocznicy ubezpieczenia i obejmuje tylko uczestnika zatrudnionego przez pracodawcę.

Ubezpieczenie Opiekun przeznaczone jest dla szerokiego kręgu pracodawców, którzy chcą ubezpieczyć od 7 pracowników. Zakres ochrony można elastycznie dopasować do oczekiwań i możliwości. Najczęściej obejmuje ona ubezpieczenie na życie, poważne zachorowania, świadczenia szpitalne oraz inne umowy dodatkowe chroniące pracowników i ich rodziny. Składka może być finansowana przez pracownika, pracodawcę bądź współfinansowana.

Szczegółowe informacje na temat ubezpieczenia są dostępne na stronie Avivy:  http://in.aviva.pl/nauczyciel

Głos Nauczycielski 40/41/2020

Wszystkich nauczycieli, a także pozostałe osoby zainteresowane sprawami polskiej oświaty, zachęcamy do lektury Głosu Nauczycielskiego. Nie trzeba wiele wysiłku, by dotrzeć do aktualnych i archiwalnych numerów naszego czasopisma. Wystarczy odwiedzić stronę

http://ewydanie.glos.pl/

i wybrać interesujący nas numer Głosu. Koszt dostępu do jednego numeru to 4 zł.

Istnieje także możliwość dotarcia do strony ewydania Głosu przez link graficzny, który znajduje się na naszej stronie internetowej.

W tym poście prezentujemy okładkę i zawartość aktualnego numeru Głosu Nauczycielskiego.

ZACHĘCAMY!


 Temat z okładki: Nauczyciele upominają się o zaległe wynagrodzenia

W całym kraju nauczyciele upominają się o wynagrodzenie należne im za pracę w okresie lockdownu. Wspiera ich w tym Związek, udzielając pomocy prawnej. Są już pierwsze sukcesy! Więcej w GN nr 40-41 z 1-7 października br.

Oprócz tego w numerze:
■ NASZA HISTORIA. 115 lat ZNP – dla szkoły i wolności!
■ WYWIAD TYGODNIA. Dr Paweł Grzesiowski: Niestety, będzie gorzej…
■ REŻIM SANITARNY. Dyrektor: Rodzice piszą donosy i skargi.
■ PANDEMIA. Dyrektor: Każdego dnia martwię się o swoich uczniów.
■ SPRAWDZAM. Edukacja oparta na badaniach. Czy istnieje efekt Pigmaliona?
■ PORADNIK. Awans na kontraktowego – przed spotkaniem z komisją.
■ BLIŻEJ PRAWA: Zasady udzielania urlopu wychowawczego dla nauczycieli; Zadośćuczynienie lub odszkodowanie za mobbing; Praca na urlopie macierzyńskim.
Polecamy!

04 września, 2020

Aktualizacja - godziny urzędowania w biurze Oddziału ZNP w Wolsztynie


Biuro Zarządu Oddziału Związku Nauczycielstwa Polskiego w Wolsztynie:

 Poniedziałek 13:30 - 15:30

Wtorek 9:00 - 11:30

Środa 10:00 - 12:00

Czwartek 10:15 - 12:15

Piątek 10:00 - 13:00

10 lipca, 2020

Przerwa urlopowa

W dniach od 13.07.2020r. do 14.08.2020r. biuro Oddziału Związku Nauczycielstwa Polskiego będzie nieczynne.

02 czerwca, 2020

Realizacja przez nauczycieli awansu zawodowego w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty




Zmiana sposobu realizacji zadań jednostek systemu oświaty w okresie czasowego ograniczenia ich funkcjonowania nie ma wpływu na długość odbywanych przez nauczycieli staży na kolejny stopień awansu zawodowego. Poniżej przedstawiamy szczegółową informację w tej sprawie.


                                                                                  Realizacja awansu zawodowego
Nauczyciele realizujący zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu kształcenia w tym czasie kontynuują rozpoczęte staże na kolejny stopień awansu zawodowego realizując wymagania wskazane w rozporządzeniu w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. poz. 1574, z późn. zm.). 
Jeżeli z przyczyny leżącej po stronie pracodawcy w określonym czasie nauczyciel nie będzie świadczył pracy, lecz będzie gotów do jej wykonywania odbywany przez nauczyciela staż nie ulegnie przedłużeniu. 
Przepisy tego rozporządzenia dopuszczają dokonywanie odpowiednich modyfikacji realizowanego przez nauczyciela planu rozwoju zawodowego. Zatem jeżeli z uwagi na zmienione warunki kształcenia nie będzie możliwe zrealizowanie jakiegoś działania zaplanowanego przez nauczyciela, nauczyciel może dokonać odpowiedniej modyfikacji planu rozwoju zawodowego za zgodą dyrektora szkoły.
Ograniczenie funkcjonowania jednostek systemu oświaty nie stanowi przeszkody do złożenia przez nauczyciela sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego oraz dokonania przez dyrektora szkoły oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu.
Nauczyciel składa dyrektorowi szkoły sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego, uwzględniające efekty jego realizacji dla nauczyciela i szkoły, w terminie 7 dni od dnia zakończenia stażu.
Ocenę dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu ustala, w terminie nie dłuższym niż 21 dni od dnia złożenia sprawozdania, z uwzględnieniem stopnia realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciela, dyrektor szkoły:
  • w przypadku nauczyciela stażysty i nauczyciela kontraktowego - po zapoznaniu się z projektem oceny opracowanym przez opiekuna stażu i po zasięgnięciu opinii rady rodziców;
  • w przypadku nauczyciela mianowanego - po zasięgnięciu opinii rady rodziców.
Rada rodziców powinna przedstawić swoją opinię w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o dokonywanej ocenie dorobku zawodowego nauczyciela[1]. Nieprzedstawienie opinii rady rodziców nie wstrzymuje postępowania.
W świetle obowiązujących przepisów nie ma przeszkód do przeprowadzenia postępowań kwalifikacyjnych oraz postępowań egzaminacyjnych na kolejny stopień awansu zawodowego w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty. 
Nauczyciel stażysta i nauczyciel kontraktowy składają wniosek o podjęcie odpowiednio postępowania kwalifikacyjnego lub egzaminacyjnego w roku uzyskania pozytywnej oceny dorobku zawodowego za okres stażu. Nauczyciel mianowany może złożyć wniosek o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego w okresie 3 lat od dnia otrzymania pozytywnej oceny dorobku zawodowego za okres stażu. W razie niedotrzymania terminów złożenia wniosków nauczyciele ci są obowiązani do ponownego odbycia stażu w pełnym wymiarze.
Nauczycielom, którzy złożą wnioski o podjęcie odpowiednio postępowania kwalifikacyjnego lub egzaminacyjnego do dnia 30 czerwca danego roku, właściwy organ wydaje decyzję o nadaniu lub o odmowie nadania stopnia awansu zawodowego w terminie do dnia 31 sierpnia danego roku. Nauczycielom, którzy złożą wnioski o podjęcie odpowiednio postępowania kwalifikacyjnego lub egzaminacyjnego do dnia 31 października danego roku, właściwy organ wydaje decyzję o nadaniu lub o odmowie nadania stopnia awansu zawodowego w terminie do dnia 31 grudnia danego roku.
W przypadku zatem wniosków o podjęcie postępowania złożonych do dnia 30 czerwca 2020 r., właściwy organ będzie obowiązany do przeprowadzenia odpowiednio postępowania kwalifikacyjnego lub egzaminacyjnego oraz wydania decyzji do dnia 31 sierpnia 2020 r.
Warunkiem nadania nauczycielowi kolejnego stopnia awansu zawodowego jest spełnienie wymagań kwalifikacyjnych, odbycie stażu zakończonego pozytywną oceną dorobku zawodowego nauczyciela, oraz:
  1. w przypadku nauczyciela stażysty - uzyskanie akceptacji komisji kwalifikacyjnej po przeprowadzonej rozmowie;
  2. w przypadku nauczyciela kontraktowego - zdanie egzaminu przed komisją egzaminacyjną;
  3. w przypadku nauczyciela mianowanego - uzyskanie akceptacji komisji kwalifikacyjnej po dokonaniu analizy dorobku zawodowego nauczyciela i przeprowadzonej rozmowie.
 
[1] W myśl § 11a rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz. U. poz. 493, z późn. zm.) w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty czynności organów tych jednostek określone w przepisach dotyczących funkcjonowania tych jednostek mogą być podejmowane za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną lub za pomocą innych środków łączności, a w przypadku kolegialnych organów jednostek systemu oświaty – także w trybie obiegowym. Treść podjętej w ten sposób czynności powinna być utrwalona w formie odpowiednio protokołu, notatki, adnotacji lub w inny sposób. Przepis ten stosuje się także do rodziców, uczniów, absolwentów i innych osób realizujących swoje prawa i obowiązki wynikające z przepisów oświatowych, w szczególności w zakresie składania wniosków i innych dokumentów

27 maja, 2020

Wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe!

Prowadzimy wiele spraw związanych z wynagrodzeniem za godziny ponadwymiarowe w czasie kształcenia na odległość. Przygotowaliśmy „Wytyczne dla zarządów oddziałów ZNP dotyczące wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania szkół/placówek”, a także wzory:
– pozwu do sądu o zapłatę wynagrodzenia,
– wniosku do Okręgowego Inspektoratu Pracy PIP o kontrolę w przedmiocie wynagrodzenia nauczycieli z tytułu pracy w godzinach ponadwymiarowych.
Jeżeli ten problem Was dotyczy zgłoście się do swojego oddziału lub ogniska ZNP, abyśmy mogli zadziałać!

20 maja, 2020

UWAGA! Pracownicy obsługi oświaty na pensjach minimalnych. Dyrektorzy zdecydują, kto jest niezbędny, a kto zostanie w domu

W poniedziałek (18.05) w Ratuszu odbyło się spotkanie dyrektorów gminnych placówek oświatowcy z dyrektorem Gminnego Zespołu Obsługi Ekonomicznej i Administracyjnej Oświaty w Wolsztynie, Moniką Bober podczas którego przedstawione zostały wytyczne Ministerstwa Edukacji w sprawie wynagrodzeń dla pracowników administracji i obsługi szkół i przedszkoli. 
Już od połowy maja pracownicy niepedagogiczni mogą nie mieć wypłaconych dodatków stażowych, które naliczane są od piątego roku pracy i wynoszą od 5 do 20 procent wynagrodzenia. Przy minimalnym wynagrodzeniu 2 tys. 650 zł brutto to od 132 do 530 zł brutto. – Dotychczas pracownicy obsługi bez względu na to czy pracowali, czy pozostawali w gotowości do podjęcia pracy w domach wypłacane mieli pełne wynagrodzenia ze wszystkimi dodatkami – mówi Monika Bober. 
Po wprowadzeniu nowych wytycznych MEN dyrektorzy wolsztyńskich szkół i przedszkoli muszą wskazać osoby, które są w ich placówkach niezbędne, a które pozostaną na tzw. postojowym, na którym zgodnie z rozporządzeniem ministra edukacji nie będą im przysługiwały dodatki do wynagrodzenia. Taryfa postojowa nie może być jednak niższa od ustawowej płacy minimalnej.

Źródło:  https://myregion.pl/pracownicy-obslugi-oswiaty-na-pensjach-minimalnych-dyrektorzy-zdecyduja-kto-jest-niezbedny-a-kto-zostanie-w-domu/

Łączna liczba wyświetleń