30 kwietnia, 2019

Protest włoski

Od 29 kwietnia br. Sekretariat ZG ZNP rekomenduje włoski protest: pracujemy tylko tyle, ile zobowiązują nas do tego przepisy prawa oświatowego i tylko w oparciu o to, co znajduje się w miejscu naszej pracy i co zapewnia nam pracodawca.
Zawieszamy strajk, ale nie protest! Trwa spór zbiorowy!
W ramach czasu pracy realizujemy zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, jak również inne zajęcia i czynności wynikające z zadań statutowych szkoły. Czas ten przeznaczamy także na przygotowanie się do zajęć, samokształcenie i doskonalenie zawodowe. Uczestniczymy w przeprowadzaniu egzaminów w swojej szkole i rekrutacji do szkół.
Pamiętajmy, że katalog zadań wykonywanych przez nauczycieli określa między innymi statut szkoły. Nie wykonujmy zatem zadań, które nie zostały ujęte w przyjętych przez rady pedagogiczne statutach.
Jednocześnie ponownie przeanalizujmy nasze statuty. Być może należy je „odchudzić”, bowiem zadania nauczycieli wynikające z zapisów w nich zawartych, w połączeniu z innymi obowiązkami nauczycieli, znacznie przekraczają 40-godzinny czas pracy. Rada pedagogiczna ma prawo do przygotowania i uchwalenia (w przypadku braku rady szkoły) zmian w statucie.
Wykonujmy nasze obowiązki w sposób drobiazgowy!
 

PROTESTUJEMY NADAL!


29 kwietnia, 2019

Szef ZNP rekomenduje nową formę protestu (http://www.tvn24.pl)

Strajk włoski - co na to wikipedia...?

https://pl.wikipedia.org/wiki/Strajk_w%C5%82oski

Co na to ZNP...?

https://www.tvn24.pl/wiadomosci-z-kraju,3/strajk-nauczycieli-znp-rekomenduje-inna-forme-protestu,931441.html


I ruszamy z nowym impetem, tylko trzymajmy się razem!

Co ważne - to jeszcze nie jest druga część strajku.

To tylko taka forma protestu.

Rekomendujemy włoski protest

źródło: strona ZNP na FB

Kończymy pierwszy etap protestu i zaczynamy drugi

Strajk był wielkim protestem społecznym, który spotkał się z ogromną solidarnością rodziców, uczniów i różnych grup zawodowych. Wyrażamy podziw dla strajkujących, którzy wytrwali w tym trudnym i długim proteście!
Zawieszamy strajk, ale nie protest. Trwa spór zbiorowy, trwa nasz protest o lepszą przyszłość edukacji!
Zaczynamy drugi etap protestu. Mamy program “Szkoła na szóstkę” i dajemy premierowi czas na jego realizację do września br.

Program #Szkołana6 to:
  • wzrost nakładów na edukację do 5 proc. PKB
  • odchudzenie podstaw programowych (w tym lekki tornister )
  • kształcenie umiejętności zamiast nauki pamięciowej
  • zmniejszenie biurokracji w szkołach
  • zwiększenie autonomii szkół i nauczycieli
  • wzrost wynagrodzeń nauczycieli i pracowników oświaty
Drodzy Rodzice! Mamy wspólny cel: jest nim dobra edukacja!

źródło: strona ZG ZNP  https://znp.edu.pl/konczymy-pierwszy-etap-protestu-i-zaczynamy-drugi/

28 kwietnia, 2019

Broniarz o zawieszeniu strajku: Bohatersko umierać? Lepiej żyć i walczyć dalej

"Nikt nie jest ze skały i to w człowieku siedzi. Ale przeważyło, co ma być dalej. Nie ma co szlachetnie umierać. Trzeba szukać poprawy sytuacji, jak nie dziś, to jutro. Ale żyć, a nie umierać. Nawet bohatersko. Ktoś powie, że to konformizm, ale dla mnie najważniejsze było, żeby nie zmarnować tego poparcia społecznego i odrodzenia związku - mówi Broniarz...


Warto zapoznać się z całym wywiadem, jakiego prezes ZNP Sławomir Broniarz udzielił 26 kwietnia. 

Całość dostępna TUTAJ

https://oko.press/broniarz-o-zawieszeniu-strajku-bohatersko-umierac-lepiej-zyc-i-walczyc-dalej/?fbclid=IwAR31YCXGT7EYIu2RCqeWuxAow8Vm_qGz9nepj3XCWOlqBKyxhic-EEo4dsM

25 kwietnia, 2019

Strajk zawieszony


Kochani!
Jak zapewne wszystkim wiadomo dzisiaj prezydium Zarządu Głównego Związku Nauczycielstwa Polskiego postanowiło zawiesić, trwający prawie trzy tygodnie strajk.
Przykre to, ale prawdziwe – czy ktokolwiek z nas, przed strajkiem, przypuszczał, że rząd znajdzie absurdalne sposoby na wyeliminowanie nauczycieli z egzaminów gimnazjalnych, ósmoklasistów, z klasyfikowania uczniów klas maturalnych, a pewnie także z egzaminów maturalnych? Jak się okazuje, przynajmniej w tym zakresie nauczyciel jest zbędny. Boję się, że kiedy przyjdzie nowy rok szkolny i wznowimy nasz strajk, rząd powie nauczycielom „nie jesteście potrzebni nawet do tego, by dzieci uczyć”. Bzdura? Pewnie bzdura, ale co to za filozofia podjąć uchwałę, czy ustawę, która powie, że owszem, rok szkolny się zaczyna, ale dzieci nie muszą chodzić do szkoły. Mogą się uczyć same, jest przecież tyle różnych źródeł wiedzy... Na koniec roku zrobi im się testy - sposobem sprawdzonym w bieżącym roku - i będzie po sprawie.
Pan Kiepski mawiał, że „są na tym świecie rzeczy, które się nie śniły fizjologom” i pewnie miał rację, ale to taka sama prawda jak to, co kiedyś powiedział Jarosław Kaczyński: „Żadne krzyki i płacze nas nie przekonają, że białe jest białe, a czarne jest czarne”. Trudno dyskutować z kimś kto tak pojmuje świat. Jak się okazuje są na tym świecie rzeczy, które się śniły nie tylko fizjologomi. Są także ludzie, którzy do dziś nie mogą uwierzyć, że białe jest białe, a czarne jest czarne.
Strajk jest zawieszony, bo ci, od których zależy dobro Polski i przyszłość naszej Ojczyzny tak właśnie rozumują. To ich prawda jest prawdziwa, choćby nic z prawdą wspólnego nie miała.
Myślę, i mam do tego takie samo prawo jak każdy człowiek, że dobrze się stało, że strajk został zawieszony. W sytuacji, kiedy brak jest nawet iskierki nadziei na to, że rząd zrobi choćby lekki ukłon w stronę naszych żądań, kiedy władza aprobuje fakt, że uczniowie od trzech tygodni nie pobierają nauki, kiedy perspektywy są takie, że strajkowalibyśmy dla samego faktu strajkowania z błogosławieństwem pani minister, pana premiera, pana prezesa i innych prominentnych członków władzy ustawodawczej i wykonawczej - zmiana formy protestu jest konieczna. Przypuszczam, że za kilka dni, dostaniemy propozycje dotyczące kształtu naszego protestu na czas zawieszenia strajku. Bo przecież – pamiętajmy, że ten strajk się nie skończył! Nasze związkowe flagi na budynkach szkół ciągle mają przypominać, że postulaty nie zostały zrealizowane. Do strajku czynnego wrócimy w bardziej sprzyjającym momencie. W takim momencie, który będzie dawał nadzieję, na efekty. Teraz tej nadziei nie ma.
Gorąco dziękuję wszystkim nauczycielom i pracownikom, którzy z wielkim zaangażowaniem trwali w tej niestety nierównej walce, z przeciwnikiem wyposażonym w potężny oręż jakim jest władza. Teraz wiemy więcej o ich uczciwości i o tym jak dbają o dobro nas wszystkich. To była dla nas wielka lekcja, która – gorąco wierzę – pozwoli nam dobrze się przygotować do drugiej, wrześniowej, części strajku.
Sławomir Wieczorek
Prezes Oddziału ZNP
w Wolsztynie

Od soboty zawieszamy strajk do września

Dzisiaj Prezydium Zarządu Głównego ZNP podjęło decyzję o zawieszeniu strajku od najbliższej soboty do września.



Nie kończymy protestu!

Oświadczenie Sławomira Broniarza
Dzisiaj w Sejmie mamy do czynienia z próbą finalnego demontażu polskiego systemu edukacji. Dlatego stajemy tu dziś przed Państwem – my, nauczyciele, ale też rodzice i uczniowie - żeby ogłosić wspólną decyzję co do kolejnych kroków.
Od soboty, 27 kwietnia ZNP zawiesza ogólnopolski strajk. Zawiesza, ale nie kończy. Powiem więcej: od dzisiaj wchodzimy w nowy, znacznie ważniejszy etap.
Jesteśmy bowiem w połowie drogi. Dlatego dzisiaj nie podpisujemy tego, co podpisała Solidarność, torpedując negocjacje z rządem.
Żądamy natomiast usystematyzowanej i osadzonej w krótkim czasie rozmowy o pakiecie odbudowy systemu edukacji na miarę XXI wieku i odpowiedniego rozwoju dzieci i młodzieży.
Chciałbym powiedzieć tu jasno: prawda jest taka, że strajk mógłby być prowadzony dalej. Prawda jest taka, że strajk trwałby w czasie matur. I nie zdołalibyście, Panie Premierze Morawiecki, rozwiązać tego problemu. Nie bylibyście w stanie zastąpić nauczycieli, zaryzykowalibyście dobro uczniów, skazalibyście ich na ten stres. Nie wzięliście za nich odpowiedzialności – dlatego bierzemy ją my. Nauczyciele i rodzice. I dlatego, w porozumieniu z samymi uczniami, podjęliśmy decyzję o zawieszeniu strajku, by zapewnić uczniom warunki do spokojnego ukończenia roku.
Panie Premierze Morawiecki, dajemy Panu czas do września. Czekamy na konkretne rozwiązania. My swoje przedstawiamy jako rozwiązanie całościowe.
Stoję tu dziś naprzeciwko Pana nie ja, jeden związkowiec. Nie jeden związek zawodowy. Ale miliony ludzi. Rodzice, uczniowie i nauczyciele. I nie poddamy się. To nie jest żaden partyjny konflikt, jakich rozgrywacie dziesiątki. To nie jest konflikt PiS czy PO, Jarosława Kaczyńskiego czy Grzegorza Schetyny. Nie zakopiecie go w partyjnych przepychankach i medialnej rozgrywce. To sprawa milionów Polaków. Nie damy się podzielić.
Powiem Panu więcej, jako związkowiec, który pamięta lata ‘80. Wtedy też zaczynało się od pojedynczych akcji. Ale każdy taki zryw, jak wielki strajk nauczycieli, daje ludziom siłę. Tworzy się kula śniegowa, której nie będzie Pan w stanie powstrzymać propagandą. Bo ludzie wiedzą, że jest źle i czują okazywaną im pogardę. Czujemy to my, czują to lekarze, czują to opiekunowie niepełnosprawnych, przedsiębiorcy. Czują to wychodzące na ulice protestować kobiety. Ale też, musi Pan wiedzieć, my czujemy się coraz bardziej razem. Odebrałem przez te dni dziesiątki telefonów od ludzi, których podziwiałem za walkę i przeciwstawianie się niesprawiedliwości. Lekarzy, prawników, artystów, legend strajków z lat ’80-tych, ale też po prostu: rodziców.
I powiem Panu jedno – z taką siłą, z siłą zjednoczenia ludzi, Pan nie wygra.
Jeśli będzie trzeba, staniemy razem jesienią przed Pana Kancelarią, wszyscy. Setki tysięcy nauczycieli, pielęgniarek, rodziców, uczniów, pacjentów, opiekunów niepełnosprawnych, kobiet i mężczyzn.
My, ludzie. Wszystkich nas nie zlekceważycie.
Z całą stanowczością chcę podkreślić: niczego dziś nie podpisujemy. Nie składamy broni. Nie przystąpimy też do fasadowych negocjacji organizowanych przez rząd.
Zamykamy dziś pierwszy etap. Przez 17 dni posunęliśmy negocjacje do przodu. Na ten moment mamy:
• 10 proc. podwyżki od września
• skrócenie awansu zawodowego z 15 do 10 lat
• uwolnienie dodatku stażowego (administracja i obsługa) – skutkuje wzrostem pensji
• wprowadziliśmy do debaty publicznej sprawę zarobków nauczycieli i innych pracowników szkół i przedszkoli.
To jednak nadal nie rozwiązuje najpoważniejszych problemów, przekładających się na dobro uczniów: czasu dla nich, podstawy programowej, utrzymania w zawodzie najlepszych.
Dzisiaj rozpoczynamy prace w ramach drugiego etapu naszej strategii:
• zorganizujemy w czerwcu prawdziwy okrągły stół edukacji
• rozpoczynamy budowę szerokiej koalicji na rzecz stworzenia tzw. pakietu wrześniowego - mamy kalendarz spotkań ze środowiskami, które identyfikują się z mocnym systemem edukacji w naszym kraju
• Zaczynamy promocję programu „Szkoła na szóstkę”, która będzie elementem szerszego pakietu wrześniowego wypracowanego z naszymi partnerami.
Program „Szkoła na szóstkę” to:
• wzrost nakładów na edukację do 5 proc. PKB
• odchudzenie podstaw programowych (w tym lekki tornister )
• kształcenie umiejętności zamiast nauki pamięciowej
• zmniejszenie biurokracji w szkołach
• zwiększenie autonomii szkół i nauczycieli
• wzrost wynagrodzeń nauczycieli i pracowników oświaty
Pierwszy etap strajku pokazał nam wszystkim, że można. Że można się zorganizować i przeciwstawić. Że nie trzeba godzić się na niegodne dla uczniów, rodziców i nauczycieli warunki funkcjonowania systemu oświaty. Że nie trzeba uginać się przed propagandą i siłowymi rozwiązaniami rządu. Stoimy tu dziś silniejsi, bo wiemy już, że jesteśmy w stanie skutecznie zorganizować z dnia na dzień pół miliona nauczycieli, tysiące szkół, a przede wszystkim – że są z nami rodzice, uczniowie i wiele środowisk.
W tym miejscu chciałbym ogromnie podziękować i w imieniu ZNP wyrazić podziw dla tych strajkujących, którzy trzy tygodnie wytrwali w proteście mimo akcji zastraszania przez przedstawicieli władzy, kuratoria, czasem nawet policję, którzy nie ulegli nagonce. I apeluję do Was: zawieście strajk. Pokazaliśmy już siłę. Siła w jedności. Mamy plan i zrealizujemy go. W imieniu nauczycieli dziękuję też przede wszystkim uczniom i rodzicom – to da nas bardzo dużo znaczy, że staliśmy i stoimy tu razem.
Bardzo doceniamy także poparcie strajku, jakie dostaliśmy: demonstracje, koncerty, zbiórki pieniędzy m.in. na Fundusz Strajkowy. Dziękujemy za ten obywatelski odruch solidarności. Traktujemy go jako wielkie zobowiązanie. I obiecuję, że wykorzystamy ten potencjał, by dalej, nieprzerwanie bronić polskiej szkoły i by doprowadzić do koniecznych zmian.
Dziś zawieszamy strajk, ale walka trwa i będzie trwała do skutku.
Panie Premierze Morawiecki, siadamy do pracy, radzę zrobić to samo.
Proszę być gotowym na wrzesień.

Decyzja Komitetu Strajkowego przy Zespole Szkół Ogólnokształcących w Wolsztynie


24 kwietnia, 2019

KOMUNIKAT po posiedzeniu Prezydium ZG ZNP (23.04.2019)

Odpowiedzialność za los maturzystów w strajkujących w całej Polsce liceach i technikach spada na rząd. Decyzja o klasyfikowaniu należy do rad pedagogicznych.
Trwa akcja strajkowa!
Prezydium ZG ZNP – po przerwie – zbierze się w czwartek, 25.04 o godz. 9.00.
ZNP wyraża podziw dla tych strajkujących, którzy protestują trzeci tydzień! Jesteśmy razem!

23 kwietnia, 2019

RDS o edukacyjnym okrągłym stole

Chcemy rozmawiać o edukacji i rozmawiamy, ale nie w zaproponowanej stadionowej formule – deklarują ZNP, FZZ, Pracodawcy RP, BCC, Lewiatan, Związek Rzemiosła. Takie jest dzisiejsze stanowisko partnerów społecznych RDS (bez Solidarności).

Stanowisko Reprezentatywnych Partnerów Społecznych ws. Okrągłego Stołu ds. oświaty (23.04.2019)
My, niżej podpisani reprezentatywni partnerzy społeczni – centrale związkowe oraz organizacje pracodawców chcemy uczestniczyć w obradach tzw. Okrągłego Stołu ds. oświaty, jednakże nie w formule zaproponowanej przez Prezesa Rady Ministrów, Pana Mateusza Morawieckiego. Doprowadzono do sytuacji, w której zamiast poważnej, merytorycznej rozmowy na temat postulatów środowiska nauczycielskiego organizuje się debatę o charakterze stadionowym. Taka formuła dyskusji w żaden sposób nie wpłynie na rozwiązanie problemów oświaty.
Niezbędne jest znaczne podniesienie wynagrodzeń zasadniczych nauczycieli i pozostałych pracowników oświaty. Ta ważna grupa społeczna nie może zarabiać poniżej przeciętnego wynagrodzenia w Polsce i musi odzyskać należny jej prestiż.
W naszej ocenie jedynym wariantem umożliwiającym zażegnanie historycznego kryzysu w oświacie jest przedstawienie przez stronę rządową propozycji korespondującej z postulatami organizacji związkowych współorganizujących strajk nauczycieli. Dopiero w momencie zabezpieczenia środowiska nauczycielskiego w zadowalające i zgodne z europejskimi standardami wynagrodzenia można powrócić do rozmów o koncepcji Okrągłego Stołu ds. Oświaty. Zwracamy szczególną uwagę, że to Rada Dialogu Społecznego jest właściwym miejscem do prowadzenia tego typu dyskusji. Jednocześnie przychylamy się do rekomendacji, które przewodnicząca Rady Dialogu Społecznego, Pani Dorota Gardias przekazała Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej, Panu Andrzejowi Dudzie w trakcie dyskusji na temat realizacji formuły Okrągłego Stołu ds. Oświaty. Niewątpliwie to właśnie Prezydent RP jako patron Rady Dialogu Społecznego jest właściwą osobą dla organizacji merytorycznej debaty na temat całościowej reformy systemu edukacji.
Dostrzegamy otwartość strony związkowej na dalsze negocjacje i tego samego oczekujemy od przedstawicieli rządu. Należy w tym miejscu zwrócić uwagę na propozycje rozwiązania problemu zaproponowane przez organizacje pracodawców, aby podwyżki dla nauczycieli częściowo sfinansować ze środków pochodzących z Funduszu Pracy na rok 2019. Apelujemy do Rządu Rzeczypospolitej Polskiej, aby wziął odpowiedzialność za przyszłość systemu edukacji i co najważniejsze – spełnił oczekiwania środowiska nauczycieli co do kwestii wynagrodzeń.

Związek Pracodawców Business Centre Club, OPZZ, FZZ, Konfederacja Lewiatan, Pracodawcy RP, Związek Rzemiosła Polskiego

źródło strona internetowa ZG ZNP

23 kwietnia WOLSZTYN STRAJKUJE!!!

Po ponad dwóch tygodniach strajku nauczycieli i pracowników oświaty pojawiają się różne głosy - szczególnie w mediach związanych z rządem - mówiące także o tym, że ten strajk upada.

Cóż, są wśród strajkujących osoby, które szczerze wierzyły, że strajk potrwa bardzo krótko. Ta wiara wynikała z tego, że przecież żyjemy w kraju, który szanuje demokrację i ponad inne sposoby rozwiązywania konfliktów społecznych wynosi dialog i dążenie do kompromisu.
Pamiętajmy, że w tym konflikcie, z jednej strony, uczestniczą osoby zarabiające 2 - 3 tys. zł, często ledwo wiążące koniec z końcem, a w zasadzie "miesiąc z miesiącem", a z drugiej strony rządzący ministrowie, o dochodach których trudno mi się wypowiadać. Ci pierwsi, są od tego by realizować to co postanowią ci drudzy.

Czasy są takie, że temu, kto zarabia 10 - 20 tys. na miesiąc, a jeszcze na dodatek "dzierży władzę", ten biedak zarabiający 2 tys. po prostu nie podskoczy!
Czy naprawdę nie ma takiej siły, by ten kto posiada władzę i dostaje olbrzymie wynagrodzenie za miesiąc swojej pracy, potrafił choćby w znikomym stopniu zrozumieć tego, który ani władzy nie posiada, ani pieniędzy?
Jest taka siła, by przekonać władzę o tym, że nie ma racji. Tą zgodną z prawem siłą jest nasz strajk! Strajk, który mimo złej woli rządzących, jest kontynuowany.
W Wolsztynie, w którym 8 kwietnia rozpoczęło strajk 18 placówek, aktualnie strajkuje 15 i wszystko wskazuje na to, że taka sytuacja, jeśli oczywiście zajdzie potrzeba, może potrwać jeszcze długo, dużo dłużej niż wydaje się to pani minister.

Strajk zakończyły tylko trzy przedszkola. 

Ze szczerego serca dziękujemy nauczycielkom i pracownikom tych przedszkoli za każdy dzień, w którym z olbrzymią determinacją i wielką nadzieją, wierząc w dobrą wolę rządzących, czekały na porozumienie. Wiemy, że sercem ciągle jesteście z nami - strajkującymi i za to też Wam dziękujemy!

Strajk trwa!!!

A strajkującym nauczycielom i pracownikom na chwile zwątpienia, dedykuję piosenkę Wojciecha Młynarskiego.

TYCH CHWIL MOŻE BYĆ WIELE,
ale...


https://www.youtube.com/watch?v=fBevQd5P0KQ 


Sławomir Wieczorek
Prezes Oddziału ZNP
w Wolsztynie

Łączna liczba wyświetleń