27 maja, 2025

Groźniejsze niż lex Czarnek? OSKKO krytykuje pomysły MEN ws. nadania nauczycielom statusu funkcjonariuszy publicznych oraz włączenia uczniów w procedury wyłaniania dyrektorów 23 maja 2025, GŁOS NAUCZYCIELSKI

„OSKKO wyraża głębokie zaniepokojenie pomysłem postawienia ponad 700 tysięcy nauczycieli w Polsce w sytuacji zagrożenia odpowiedzialnością karną, z więzieniem włącznie, na skalę dwudziestokrotnie większą niż przewidywał to osławiony projekt ustawy nazwanej popularnie >>Lex Czarnek<<” – alarmują m.in. dyrektorzy w stanowisku „ws nietrafionego planu wprowadzenia do pracy nauczycieli sankcji karnych, z karą pozbawienia wolności do 3 lat włącznie – w drodze nadania nauczycielom statusu funkcjonariuszy publicznych”. OSKKO wyraziło też zdecydowany sprzeciw wobec proponowanego przez resort edukacji pomysłu włączania uczniów – zarówno jako członków komisji konkursowych, jak i jako obserwatorów – w procedury wyłaniania dyrektorów szkół. Protesty trafiły do MEN.  

Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty odniosło się do projektowanego przez MEN pomysłu nadanie nauczycielom statusu funkcjonariuszy publicznych zamiast, jak jest dziś – nauczycieli chronionych jak funkcjonariusze publiczni.

„Choć deklarowaną przez MEN intencją jest wzmocnienie ochrony nauczycieli, w praktyce nastąpi wprowadzenie do nadzoru pedagogicznego nowego, karnego obszaru – odpowiedzialności karnej nauczycieli za decyzje podejmowane w ramach obowiązków zawodowych w pracy z uczniami” – alarmują dyrektorzy.  

 Przypominają, że już wcześniej, w przypadku tzw. „Lex Czarnek” „obserwowaliśmy próby wprowadzenia przepisów, które mogły skutkować karą więzienia dla dyrektorów szkół za nieprecyzyjnie zdefiniowane >>niedopełnienie obowiązków<<”.

„Warto zauważyć, że podczas gdy „Lex Czarnek” dotyczył około 30 tysięcy dyrektorów, nowa propozycja obejmuje ponad 700 tysięcy nauczycieli, czyli ponad dwudziestokrotnie więcej osób” – podkreśla OSKKO.

Dlatego, „zamiast wprowadzania przepisów, które będą znów zastraszać nauczycieli i ograniczać ich autonomię pedagogiczną”, dyrektorzy apelują o:

>> Zapewnienie realnej ochrony nauczycieli przed przemocą i agresją poprzez egzekwowanie już istniejącej ochrony, tj. art. 63 Karty Nauczyciela, przewidującego ochronę nauczycieli jak funkcjonariuszy publicznych i podczas lub w związku z pełnieniem obowiązków służbowych korzystaniu od 24 maja 2007 r. z ochrony przewidzianej dla funkcjonariuszy państwowych. publicznych na zasadach określonych w ustawie z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (Dz. U. z 2025 r,, poz. 383).

>> Wzmocnienie wsparcia psychologicznego i prawnego dla nauczycieli.

„Ochrona nauczycieli jest niezbędna, ale potrzebne są rozwiązania wspierające, a nie zastraszające środowisko nauczycielskie. Nawołujemy do rzetelnego prowadzenia konsultacji społecznych przed wprowadzeniem zmian w prawie. Powyższe, mocne argumenty w omawianej sprawie nie musiały paść, gdyby posłuchano profesjonalistów – dyrektorów i samorządowców. Wystarczyło zapytać” – podkreśla OSKKO.

„Wnioskujemy o rezygnację z ww. nieprzemyślanego, naszym zdaniem, pomysłu” – apelują dyrektorzy do szefowej MEN Barbary Nowackiej.

Łączna liczba wyświetleń

249,918