Minister edukacji Dariusz Piontkowski w pierwszym wywiadzie
udzielonym w 2020 roku mówi o stworzeniu nowej pragmatyki zawodowej
nauczycieli. Sławomir Broniarz, prezes ZNP: Rok 2020 będzie rokiem walki
o Kartę!
7 stycznia szef MEN w wywiadzie dla „Dziennika Gazety Prawnej”
(„Kartę Nauczyciela może zastąpić Kodeks Oświatowy”, 7.01.2020) mówi
m.in., że:
„Jestem za tym, aby był odrębny dokument, który będzie regulował
pragmatykę zawodową nauczyciela. A to, czy taka ustawa będzie się
nazywała „Karta nauczyciela” czy inaczej – to już kwestia drugorzędna”
(…).
„Mówiłem jeszcze przed wyborami, że pragmatyka zawodowa
nauczycieli to jedna z tych kwestii, które nie zostały naprawione
ostatnimi reformami. Trzeba porozmawiać o zmianie awansu zawodowego,
ocenie pracy nauczycieli, systemie wynagradzania. A także o modyfikacji
systemu finansowania oświaty”. (…)
„Najważniejsza i najbliższa zmiana dotyczy pragmatyki zawodowej
nauczycieli. W drugiej połowie 2020 r. lub na początku 2021 r.
przedstawimy projekty zmian ustawowych. Powinny one nawiązywać do
rozwiązań charakterystycznych dla naszej tradycji, specyfiki i być może
korzystać z niektórych rozwiązań stosowanych w innych państwach.
Wracając do Karty nauczyciela – związki bardziej niż nazwą są
zainteresowane dobrymi zapisami związanymi z pragmatyką zawodową.
Traktują jednak Kartę jako swego rodzaju układ zbiorowy, który daje
poczucie stabilizacji i muszę brać to pod uwagę” (…). Więcej w Głosie (tutaj).
O Karcie Nauczyciela i pomysłach na jej likwidację mówił szef ZNP Sławomir Broniarz w Głosie Nauczycielskim (tutaj): Atak
na Kartę jest atakiem na edukację. Karta zawiera mechanizmy pozwalające
nauczycielowi nie tylko na osiąganie takiego, a nie innego
wynagrodzenia zasadniczego, gwarantowanego przez MEN, ale także zapewnia
mu średnie wynikające z awansu zawodowego. Mówienie dziś, że „gdy
zlikwidujemy Kartę, to będziemy lepiej zarabiać”, nie znajduje żadnego
pokrycia w rzeczywistości.
KARTA NAUCZYCIELA TO NASZE PRAWA!
Karta jest ustawą regulującą kwestie związane z warunkami pracy, wynagrodzeniem oraz określa kwalifikacje nauczycieli.
Karta stanowi jedyny już dzisiaj właściwie w Polsce – zbiorowy układ pracy.
Ustawa ta szczegółowo określa warunki pracy nauczycieli, ich
obowiązki, prawa oraz precyzuje stopnie awansu zawodowego i wysokość
wynagrodzenia nauczycieli.
Karta wyrównuje szanse edukacyjne (wszędzie – niezależnie od
położenia i zamożności samorządu – nauczyciele muszą spełniać te same
wymagania).
Dzięki Karcie wszyscy otrzymują podwyżki, mają zagwarantowane
wynagrodzenie zasadnicze, określony czas pracy i mogą realizować awans
zawodowy.
Karta Nauczyciela zapewnia nauczycielom stabilizację.
Karta chroni edukację przed pełną komercjalizacją, czyli przed urynkowieniem zasad zatrudniania i wynagradzania nauczycieli.
Dzisiejszą Kartę, od tej uchwalonej w 1982 r., dzielą lata świetlne –
w ciągu 30 lat dokument był zmieniany ponad 60 razy. Najważniejsze
przepisy oraz – co istotne – duch tej ustawy pozostały jednak
niezmienione – to przekonanie o konieczności zapewnienia dzieciom
bezpłatnej, świadczonej na wysokim poziomie oświaty przez stabilnych
zawodowo nauczycieli.
Karta Nauczyciela nie tylko nikomu nie szkodzi, ale wręcz
przeciwnie – gwarantuje wysoką jakość nauczania, dlatego że ustawa
zapewnia szkole i jej pracownikom pewną stabilizację pozwalającą im
wykonywać swoje zadania niezależnie od koniunktury ekonomicznej i
politycznej!