19.03 sejmowe komisje odrzuciły
wszystkie poprawki dotyczące
zatrudniania asystentów zgłoszone w trakcie drugiego czytania projektu
ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz ustawy o cudzoziemcach
(druki nr 2132 i 2214). Głosowanie nad całością ustawy odbędzie się w piątek, 21 marca.
zatrudniania asystentów zgłoszone w trakcie drugiego czytania projektu
ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz ustawy o cudzoziemcach
(druki nr 2132 i 2214). Głosowanie nad całością ustawy odbędzie się w piątek, 21 marca.
(stosunkiem głosów "za" - 230 (PO i PSL) do "nie" - 198 (opozycja) nowelizacja ustawy o systemie oświaty w tej sprawie została przyjęta przez Sejm)
W projektowanej nowelizacji ustawy o systemie oświaty: asystent nauczyciela, zatrudniony na podstawie Kodeksu pracy, posiadający wykształcenie co najmniej na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkole podstawowej oraz posiadający przygotowanie pedagogiczne, będzie mógł, wbrew temu, co projektodawcy sugerowali w uzasadnieniu do projektu ustawy, wykonywać wszelkie zadania powierzone mu przez nauczyciela prowadzącego zajęcia (i pod jego kierownictwem). Nie ma zatem przeszkód, by były to zajęcia dydaktyczne, opiekuńcze, wychowawcze lub inne wynikające z zadań statutowych szkoły.
Związek Nauczycielstwa Polskiego jest stanowczym przeciwnikiem takich rozwiązań, będących próbą tworzenia nowych stanowisk dla pracowników pedagogicznych nieobjętych Kartą Nauczyciela. Dlatego domagaliśmy się jasnego określenia statusu asystenta nauczyciela w taki sposób, by nie było możliwe przejmowanie przez niego kompetencji i zadań nauczyciela prowadzącego zajęcia, poprzez wskazanie w ustawie, że asystentowi nie powierza się zadań, o których mowa w art. 42 Karty Nauczyciela;
Zagrożenia wynikające z zapisu, że asystent nauczyciela wykonuje zadania wyłącznie pod kierunkiem nauczyciela prowadzącego:
1. Ustawa nie definiuje pojęcia „nauczyciela prowadzącego”.
W projektowanej nowelizacji ustawy o systemie oświaty: asystent nauczyciela, zatrudniony na podstawie Kodeksu pracy, posiadający wykształcenie co najmniej na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkole podstawowej oraz posiadający przygotowanie pedagogiczne, będzie mógł, wbrew temu, co projektodawcy sugerowali w uzasadnieniu do projektu ustawy, wykonywać wszelkie zadania powierzone mu przez nauczyciela prowadzącego zajęcia (i pod jego kierownictwem). Nie ma zatem przeszkód, by były to zajęcia dydaktyczne, opiekuńcze, wychowawcze lub inne wynikające z zadań statutowych szkoły.
Związek Nauczycielstwa Polskiego jest stanowczym przeciwnikiem takich rozwiązań, będących próbą tworzenia nowych stanowisk dla pracowników pedagogicznych nieobjętych Kartą Nauczyciela. Dlatego domagaliśmy się jasnego określenia statusu asystenta nauczyciela w taki sposób, by nie było możliwe przejmowanie przez niego kompetencji i zadań nauczyciela prowadzącego zajęcia, poprzez wskazanie w ustawie, że asystentowi nie powierza się zadań, o których mowa w art. 42 Karty Nauczyciela;
Zagrożenia wynikające z zapisu, że asystent nauczyciela wykonuje zadania wyłącznie pod kierunkiem nauczyciela prowadzącego:
1. Ustawa nie definiuje pojęcia „nauczyciela prowadzącego”.
2. Jeżeli „nauczycielem prowadzącym” będzie
każdy nauczyciel w szkole, to będzie nim mógł być także dyrektor szkoły
(dyrektor szkoły jest co do zasady nauczycielem).
3. Ustawa nie wskazuje relacji jeden nauczyciel nadzorujący – jeden asystent, zatem czynności kierownicze nad wieloma asystentami, będzie mógł wykonywać dyrektor szkoły.
3. Ustawa nie wskazuje relacji jeden nauczyciel nadzorujący – jeden asystent, zatem czynności kierownicze nad wieloma asystentami, będzie mógł wykonywać dyrektor szkoły.
4. Brak jest regulacji wyłączającej możliwość
wykonywania zadań dydaktyczno-opiekuńczo-wychowawczych przez asystenta, więc
takie czynności będą mogły być wykonywane.
5. Stwarza to niebezpieczeństwo zastąpienia pracy nauczycieli pracą asystentów.
5. Stwarza to niebezpieczeństwo zastąpienia pracy nauczycieli pracą asystentów.
6. Zastąpienie zatrudnienia nauczycielskiego
na podstawie KN zatrudnieniem kodeksowym jest obejściem normy art. 5b u.s.o.
7. Asystenci nie będą podlegać ocenie pracy.
8. W związku z brakiem możliwości dokonania oceny pracy, jakość pracy asystenta nie będzie podlegała wymogom formalnym określonym ustawą.
9. Skutkiem tego brak jest podstawy do obligatoryjnego rozwiązania stosunku pracy z powodu uzyskania negatywnej oceny pracy.
7. Asystenci nie będą podlegać ocenie pracy.
8. W związku z brakiem możliwości dokonania oceny pracy, jakość pracy asystenta nie będzie podlegała wymogom formalnym określonym ustawą.
9. Skutkiem tego brak jest podstawy do obligatoryjnego rozwiązania stosunku pracy z powodu uzyskania negatywnej oceny pracy.
10. Rozwiązanie stosunku pracy w ww. sytuacji
będzie mogło nastąpić jedynie z przyczyn
dyscyplinarnych (rażące naruszenie obowiązków pracowniczych) – co jest
uzależnione od oceny pracodawcy, jest więc fakultatywne.
11. Asystenci nie będą mogli podnosić swoich kwalifikacji w ramach awansu zawodowego);
11. Asystenci nie będą mogli podnosić swoich kwalifikacji w ramach awansu zawodowego);
Dotychczasowe wykorzystywanie przez
samorządy terytorialne niejednoznacznych zapisów (np. godziny karciane), sprawia,
że w przypadku asystentów będziemy mieli do czynienia z podobnym procesem.
Samorządy będą zatrudniać tańszych „kodeksowych” pracowników.
ZNP podejmuje kolejne próby uregulowania roli asystenta nauczyciela podczas prac w Senacie, który będzie procedował nad projektem zapewne w czasie posiedzenia 9-10 kwietnia br. 2 kwietnia br. odbędzie się nadzwyczajne posiedzenie Prezydium ZG ZNP poświęcone tej sprawie..
ZNP podejmuje kolejne próby uregulowania roli asystenta nauczyciela podczas prac w Senacie, który będzie procedował nad projektem zapewne w czasie posiedzenia 9-10 kwietnia br. 2 kwietnia br. odbędzie się nadzwyczajne posiedzenie Prezydium ZG ZNP poświęcone tej sprawie..
Prosimy również o przygotowanie ognisk do ewentualnego wznowienia akcji protestacyjnej (np. oflagowania placówek od 3 kwietnia br.).
(Informacja opracowana na podstawie pisma Zarządu Głównego ZNP kierowanego do prezesów okręgów ZNP)