17 października, 2023

Życzenia z okazji Dnia Edukacji Narodowej ZG ZNP

 

Drodzy Nauczyciele! Drogie Nauczycielki! 

Drodzy Pracownicy oświaty i uczelni wyższych! 

Wszystkiego najlepszego z okazji Dnia Edukacji Narodowej! 

Dziękujemy za Waszą pracę! Bez Was nie ma edukacji! 

Życzymy Wam docenienia przez kreatorów polityki edukacyjnej i dobrych warunków pracy!

Jesteście ważni!  

ZNP

Życzenia z okazji Dnia Edukacji Narodowej składają także Sławomir Broniarz, prezes ZNP oraz Urszula Woźniak, wiceprezes ZG ZNP.

 Związek Nauczycielstwa Polskiego podpisał z ugrupowaniami demokratycznej opozycji „Porozumienie na rzecz edukacji”.

Porozumienie zostało podpisane 9 października 2023 r. przez kandydatów i kandydatki do Sejmu, biorących udział w debacie ZNP o przyszłości edukacji:

  • Agnieszkę Dziemianowicz- Bąk (kandydatka do Sejmu, Nowa Lewica),
  • Katarzynę Lubnauer (kandydatka do Sejmu, Koalicja Obywatelska, Nowoczesna),
  • Krystynę Szumilas (kandydatka do Sejmu, Koalicja Obywatelska, PO)
  • Władysława Teofila Bartoszewskiego (kandydat do Sejmu, reprezentujący Trzecią Drogę, PSL).

Przedstawiciele ugrupowań opozycji demokratycznej deklarują realizację rekomendowanych przez Związek Nauczycielstwa Polskiego rozwiązań poprawiających sytuację uczniów, studentów, nauczycieli, nauczycieli akademickich oraz pracowników administracji i obsługi – czytamy w Porozumieniu.


Warszawa, 9 października 2023 r.

POROZUMIENIE NA RZECZ EDUKACJI

Związek Nauczycielstwa Polskiego i ugrupowania opozycji demokratycznejstwierdzają, że edukacja i nauka są naszym wspólnym dobrem. Chcemy dobrze funkcjonujących, autonomicznych szkół samorządowych, które kształcić będą uczniów w ścisłym powiązaniu z tempem i różnorodnością zmieniającej się rzeczywistości, otoczenia społecznego i gospodarczego naszego kraju.

Dla realizacji tych celów niezbędna jest odbudowa prestiżu zawodu nauczyciela i nauczyciela akademickiego zarówno w aspekcie społecznym, jak i materialnym.

Przedstawiciele ugrupowań opozycji demokratycznej deklarują realizację rekomendowanych przez Związek Nauczycielstwa Polskiego rozwiązań poprawiających sytuację uczniów, studentów, nauczycieli, nauczycieli akademickich oraz pracowników administracji i obsługi, poprzez zadbanie o:

  1. Realną poprawę sytuacji materialnej nauczycieli, w tym nauczycieli akademickich poprzez powiązanie systemu wynagradzania ze średnim wynagrodzeniem w gospodarce
  2. Poprawę warunków pracy nauczycieli i pracowników niepedagogicznych, odbiurokratyzowanie oświaty, modyfikację systemu oceny pracy oraz wyposażenie miejsc pracy nauczycieli
  3. Wzrost wynagrodzeń kadry naukowej uczelni i pracowników niebędących nauczycielami
  4. Dobre i racjonalne finansowanie edukacji poprzez wzrost i urealnienie nakładów budżetowych na edukację od przedszkoli po uczelnie wyższe
  5. Zmodyfikowanie podstawy programowej i uelastycznienie planów nauczania, by zapewnić równowagę między ilością wiedzy a umiejętnościami, kompetencjami i postawami, które szkoła XXI wieku powinna rozwijać
  6. Edukację opartą na autonomii i samodzielności szkół, bez politycznych wpływów, z możliwością współpracy z organizacjami społecznymi
  7. Edukację równych szans poprzez efektywne wsparcie dla uczniów i wychowanków oraz wprowadzenie zasady szkoły wsparcia i współpracy, a nie rywalizacji
  8. Podejmowanie decyzji w obszarze edukacji w oparciu o badania naukowców i ekspertów
  9. Prowadzenie rzeczywistego dialogu społecznego uwzględniającego stanowiska partnerów społecznych, w tym związków zawodowych działających w obszarze edukacji.

Ugrupowania opozycji demokratycznej /-/

Związek Nauczycielstwa Polskiego /-/

Interwencja ZNP ws. bonu na laptop dla nauczycieli wychowania przedszkolnego ZG ZNP

Związek Nauczycielstwa Polskiego upomina się o bony na laptopy dla nauczycieli wychowania przedszkolnego. Po raz kolejny interweniujemy w Ministerstwie Cyfryzacji ws. bonu na laptop i ograniczenia wsparcia jedynie dla nauczycieli klas IV-VIII. Wykluczenie to ma w naszej ocenie charakter dyskryminujący.

– Niezrozumienie budzi fakt odroczenia terminu wydania bonów lub zupełny ich brak tak jak w przypadku nauczycieli wychowania przedszkolnego – piszemy w liście do MC. – Są to grupy, które w codziennej pracy wykorzystują swój prywatny sprzęt do przygotowania pomocy dydaktycznych, urozmaicania zajęć przedszkolnych i szkolnych a także do komunikacji z rodzicami. Już w przedszkolach prowadzone są zajęcia z elementami robotyki, kodowania oraz zajęcia, podczas których wykorzystywany jest  sprzęt komputerowy. Wykluczenie to ma w naszej ocenie charakter dyskryminujący.

LIST ZNP

Sz. Pan Janusz Cieszyński

Minister Cyfryzacji

Szanowni Państwo,

we wrześniu uczniowie i uczennice klas czwartych otrzymali laptopy, które są sfinansowane w ramach Krajowego Planu Odbudowy (tj. prefinansowane ze środków krajowych w ramach PFR). Brakuje jednak planu włączenia tych urządzeń do procesu edukacyjnego (o który wielokrotnie apelowaliśmy), pomysłu na zmianę metod dydaktycznych a co najważniejsze infrastruktura w większości szkół nie pozwala na ich podłączenie do sieci wi-fi czy nawet do prądu (deklaracja 92 % badanych szkół zgodnie z badaniem Centrum Cyfrowy Dialog). Jak wynika z tego samego badania tylko 8% nauczycieli ocenia szkolną sieć Wi-Fi „jako niezawodną i pozwalającą na bezproblemowe wykonywanie zadań online” a w 50% szkół realne wartości przesyłowe (upload i download) wynoszą poniżej 100 Mbps. Ponadto 48% nauczycieli wskazuje, że praca online na pięciu urządzeniach jest możliwa w co najwyżej połowie sal lekcyjnych.

Jak widać w przytoczonych danych sieć komputerowa wymaga szybkiego unowocześnienia i ciągłego monitorowania w zakresie potrzeb użytkowników. W obliczu zakupu laptopów nie tylko dla uczniów jak i nauczycieli musi ona odpowiadać na ich potrzeby, tak aby zakupiony sprzęt został w pełni wykorzystany na potrzeby edukacyjne. Zgodnie z dokumentami programowymi krajowy plan odbudowy powinien skupiać swoje działania m.in. na polityce na rzecz następnego pokolenia w tym edukacji i umiejętnościach.

W kontekście programu Laptop dla czwartoklasisty nie można zapomnieć nie tylko o potrzebie wypracowania planu ich wykorzystania w procesie edukacyjnym, ale też zasad ich przynoszenia do szkoły. Jak wskazują eksperci proces ten mógłby odbywać się rotacyjnie, tak wspierać pracę grupową wśród uczniów. Ważne jest też dbanie o cyberbezpieczeństwo uczniów i higienę pracy cyfrowej. Według raportu Eukids online 2020 polskie dzieci najczęściej, w porównaniu z innymi krajami europejskimi, wskazują, że spotkały się online z mową nienawiści (48%). W celu zapobiegania tym niekorzystnym zjawiskom działania w tym zakresie powinny zostać wypracowane wspólnie z nauczycielami i ekspertami. Laptopy powinny być też zostać wyposażone w dostępne programy i platformy edukacyjne, tak aby w pełni wykorzystać publiczne zasoby.

Transformacja cyfrowa edukacji to proces daleko bardziej złożony i odzwierciedlony we wskaźniku nasycenia sprzętem komputerowym.

W nawiązaniu do treści rozporządzenia z dnia 28.09.2023 r. w sprawie określenia grup nauczycieli, wychowawców i innych pracowników pedagogicznych uprawnionych do otrzymania wsparcia sfinansowanego ze środków publicznych (Dz.U. poz. 2071), po raz kolejny zwracamy się z pytaniem o powody wykluczenia na tym etapie z otrzymania bonów na laptopy nauczycieli wychowania przedszkolnego, nauczycieli klas I-III i szkół ponadpodstawowych.

Niezrozumienie budzi fakt odroczenia terminu wydania bonów lub zupełny ich brak tak jak w przypadku nauczycieli wychowania przedszkolnego. Są to grupy, które w codziennej pracy wykorzystują swój prywatny sprzęt do przygotowania pomocy dydaktycznych, urozmaicania zajęć przedszkolnych i szkolnych a także do komunikacji z rodzicami. Już w przedszkolach prowadzone są zajęcia z elementami robotyki, kodowania oraz zajęcia, podczas których wykorzystywany jest  sprzęt komputerowy. Wykluczenie to ma w naszej ocenie charakter dyskryminujący.

Sławomir Broniarz /-/

Prezes ZNP

Do wiadomości:

Pan Grzegorz Puda, Minister Funduszy i Polityki Regionalnej

16 października, 2023

Uroczyste obchody Dnia Edukacji Narodowej

 W dniu 13 października 2023 roku w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Wolsztynie odbyło się uroczyste posiedzenie Zarządu Oddziału ZNP w Wolsztynie oraz Sekcji Emerytów i Rencistów. 

Kol. Bronisława Poźniak oraz Kol. Tadeusz Firlej obchodzą w tym roku 50-lecie przynależności do Związku Nauczycielstwa Polskiego. Kol. Mirosława Pogonowska otrzymała podziękowania i gratulacje za ponad 70-letnią przynależność do ZNP. 

Jubileusz swój obchodzili również Małgorzata Jobke, Zofia Żok i Aniela Domagała.

Szczególne podziękowania otrzymali obecni na spotkaniu członkowie Zarządu Oddziału ZNP w Wolsztynie Anna Ciesielska, Krystyna Firlej, Genowefa Kaźmierczak, Jarosław Stańko, Jolanta Witkowska oraz Stefania Zawieja.  

Ten wyjątkowy czas umilił gościom dyrektor Wolsztyńskiego Domu Kultury Pan Jarosław Świrszcz, który wspólnie z Mają oraz Nikolą  przepięknie zaśpiewał kilka utworów. 

Dzięki uprzejmości dyrekcji Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Wolsztynie kolejny rok mogliśmy spotkać się w ten wyjątkowy dzień, w Dzień Edukacji Narodowej. 

Z okazji Dnia Edukacji Narodowej wszystkim Nauczycielom i Pracownikom Oświaty składamy serdeczne wyrazy uznania, życzymy zdrowia, wytrwałości, sukcesów osobistych i zawodowych oraz satysfakcji. 













































10 października, 2023

“Realna poprawa sytuacji materialnej nauczycieli”. Przedstawiciele i przedstawicielki opozycji podpisali po debacie ZNP „Porozumienie na rzecz edukacji” 9 PAŹDZIERNIKA 2023

„Związek Nauczycielstwa Polskiego i ugrupowania opozycji demokratycznej stwierdzają, że edukacja i nauka są naszym wspólnym dobrem. Chcemy dobrze funkcjonujących, autonomicznych szkół samorządowych, które kształcić będą uczniów w ścisłym powiązaniu z tempem i różnorodnością zmieniającej się rzeczywistości, otoczenia społecznego i gospodarczego naszego kraju” – czytamy m.in. w dokumencie, który publikujemy w całości.

Związek Nauczycielstwa Polskiego i ugrupowania opozycji demokratycznej stwierdzają, że edukacja i nauka są naszym wspólnym dobrem. Chcemy dobrze funkcjonujących, autonomicznych szkół samorządowych, które kształcić będą uczniów w ścisłym powiązaniu z tempem i różnorodnością zmieniającej się rzeczywistości, otoczenia społecznego i gospodarczego naszego kraju

Dla realizacji tych celów niezbędna jest odbudowa prestiżu zawodu nauczyciela i nauczyciela akademickiego zarówno w aspekcie społecznym, jak i materialnym.

Przedstawiciele ugrupowań opozycji demokratycznej deklarują realizację rekomendowanych przez Związek Nauczycielstwa Polskiego rozwiązań poprawiających sytuację uczniów. studentów, nauczycieli, nauczycieli akademickich oraz pracowników administracji i obsługi, poprzez zadbanie o:

  1. Realną poprawę sytuacji materialnej nauczycieli, w tym nauczycieli akademickich poprzez powiązanie systemu wynagradzania ze średnim wynagrodzeniem w gospodarce
  2. Poprawę warunków pracy nauczycieli i pracowników niepedagogicznych, odbiurokratyzowanie oświaty, modyfikację systemu oceny pracy oraz wyposażenie miejsc pracy nauczycieli
  3. Wzrost wynagrodzeń kadry naukowej uczelni i pracowników niebędących nauczycielami
  4. Dobre i racjonalne finansowanie edukacji poprzez wzrost i urealnienie nakładów budżetowych na edukację od przedszkoli po uczelnie wyższe
  5. Zmodyfikowanie podstawy programowej i uelastycznienie planów nauczania, by zapewnić równowagę między ilością wiedzy a umiejętnościami, kompetencjami i postawami, które szkoła XXI wieku powinna rozwijać
  6. Edukację opartą na autonomii i samodzielności szkół, bez politycznych wpływów, z możliwością współpracy z organizacjami społecznymi
  7. Edukację równych szans poprzez efektywne wsparcie dla uczniów i wychowanków oraz wprowadzenie zasady szkoły wsparcia i współpracy, a nie rywalizacji
  8. Podejmowanie decyzji w obszarze edukacji w oparciu o badania naukowców i ekspertów
  9. Prowadzenie rzeczywistego dialogu społecznego uwzględniającego stanowiska partnerów społecznych, w tym związków zawodowych działających w obszarze edukacji.

Ugrupowania opozycji demokratycznej

Związek Nauczycielstwa Polskiego

Warszawa, 9 października 2023 r.

(GN)


Debata ZNP. Co może się zmienić po wyborach 15 października br? Opozycja demokratyczna ma podobne recepty dla oświaty 9 PAŹDZIERNIKA 2023

To nie mury, czy klasy uczą w szkołach, ale nauczyciele – powtarzali posłowie i posłanki podczas debaty zorganizowanej w poniedziałek przez ZNP i deklarowali współpracę opozycji demokratycznej na rzecz odbudowy prestiżu zawodu nauczyciela po wyborach. Obiecywali m.in. 30 proc. podwyżki bez podnoszenia pensum, odchudzenie podstaw programowych, większą autonomię pracy nauczycieli, odbudowanie zaufania do tego zawodu.

Dyskusję o edukacyjnych propozycjach kandydatów i kandydatek startujących w wyborach parlamentarnych poprowadził prezes ZNP Sławomir Broniarz.

Z zaproszenia Związku skorzystali: Agnieszka Dziemianowicz- Bąk, kandydatka do Sejmu (Nowa Lewica), Katarzyna Lubnauer, kandydatka do Sejmu (Koalicja Obywatelska, Nowoczesna), Krystyna Szumilas, kandydatka do Sejmu (Koalicja Obywatelska, PO) i Władysław Teofil Bartoszewski (PSL), kandydat do Sejmu, reprezentujący Trzecią Drogę. Na sali w siedzibie ZG ZNP na warszawskim Powiślu obecna była także m.in. posłanka Kinga Gajewska z KO.

Debata składała się z trzech rund pytań do kandydatów (ek) do Sejmu. Otrzymali oni takie same pytania dotyczące nauczycieli, uczniów i szkolnictwa wyższego:

>> Co trzeba i należy zmienić, aby nauczyciele nie odchodzili z zawodu a młodzi chcieli się zatrudnić w przedszkolu, szkole, czy placówce. Co trzeba zrobić, by odbudować status zawodowy i prestiż nauczycieli i nauczycielek?

>> Anna Zalewska zafundowała uczniom i uczennicą encyklopedyczną, przeładowaną podstawę programową. Minister Czarnek dorzucił HiT. Kuratorzy kontrolują szkoły, które starają się zachować autonomię. Uczniowie są przepracowani, przemęczeni. Co zrobić, by polska szkoła była nowoczesna i przyjazna?

>> Ostatnia runda dotyczyła zasad finansowania szkolnictwa wyższego i nauki. Czy nauka powinna być traktowana jako inwestycja, czy jako koszt, jak jest obecnie?

Po odpowiedzi na pytania przygotowane przez ZNP uczestnicy (czki) debaty odpowiadali na pytania z sali, następnie krótko podsumowali swoje wypowiedzi, a na zakończenie podpisali przygotowany przez ZNP dokument programowy: „Porozumienie na rzecz edukacji” nawiązujący do postulatów edukacyjnych wypracowanych w trakcie prac Miasteczka Edukacyjnego.

Wszyscy dyskutanci zgadzali się, że ratowanie szkoły publicznej przed największym kryzysem kadrowym z jakim mamy do czynienia należy zacząć od podwyżek dla nauczycieli.

Zwracali uwagę, że złożone z inicjatywy ZNP w Sejmie i poparte przez opozycję projekty ustaw (zakładające 20 proc. podwyżki) są już dzisiaj niewystarczające. Dzisiaj cała opozycja demokratyczna deklaruje podniesienie nauczycielskich wynagrodzeń o co najmniej 30 proc.

– Żeby nauczyciele nie zarabiali 90 złotych więcej niż płaca minimalna, ale co najmniej 5 tys. zł na start – podkreśliła Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Dodała, że godne podwyżki wynagrodzeń muszą też objąć administrację i obsługę.

Posłanka Lewicy zadeklarowała, że jej ugrupowanie będzie stało po wyborach na straży Karty Nauczyciela i będzie chciało rozszerzyć ją na wszystkich nauczycieli.

– Nauczyciele nie mogą pracować społecznie, nie mogą być wolontariuszami – podkreślił Władysław Teofil Bartoszewski, kandydat do Sejmu z ramienia Trzeciej Drogi.– Prestiż zawodu musi się koncentrować na dobrym nauczaniu, a nie na tym jak przetrwać do końca miesiąca – dodał i opowiedział się za podniesieniem nakładów na edukację do 6 proc. PKB.

Była minister edukacji Krystyna Szumilas zwróciła uwagę, że edukacja jest najważniejsza, ale niestety wciąż nie dla wszystkich, a takiego upokorzenia zawodu nauczyciela jak ma to miejsce za obecnej władzy i to na wielu poziomach, jeszcze nie widziała. – Zawód nauczyciela został sprowadzony do najniższej krajowej pensji przy jednoczesnym wmawianiu społeczeństwu, że płace rosną – zaznaczyła.

Dodała, że według KO płace nauczycieli powinny wzrosnąć po wyborach o 30 proc., nie mniej jednak niż 1500 zł brutto na etat.  – To jest początek, bez tego nie odbuduje się prestiżu zawodu – wskazała.

Odpowiadając na drugie pytanie, o to, jaka powinna być nowoczesna i przyjazna szkoła uczestnicy (czki) debaty zgadzali się, że szkoła powinna uczyć, wychowywać, ale także opiekować się uczniami.

Podczas dyskusji padły deklaracje, że przedstawicielki/przedstawiciele opozycji po przejęciu władzy przez ugrupowania opozycyjne chcieliby m.in. wycofać ze szkół “konika” Przemysława Czarnka czyli przedmiot Historia i teraźniejszość;  do programu nauczania wprowadzić cyberbezpieczeństwo; wrócić do nauki w szkołach na jedną zmianę, ukierunkować edukację bardziej na naukę krytycznego myślenia, zadbać w większym stopniu o dobrostan psychiczny uczniów, wprowadzić darmowe, ciepłe posiłki.

– Damy nauczycielom więcej swobody w nauczaniu. Szkoła powinna uczyć myśleć – zaznaczył Bartoszewski.

– Autonomia nauczyciela jest fikcją przy tak przeładowanych podstawach programowych – zaoponowała Katarzyna Lubnauer. – Nauka w szkołach powinna być bardziej praktyczna a mniej ideologiczna – wskazywała.

Jedyna istotna różnica programowa, która pojawiła się podczas debaty dotyczyła tego w jakim zakresie wynagrodzenia nauczycieli powinny być finansowane z budżetu państwa.

Agnieszka Dziemianowicz-Bąk opowiedziała się za projektem ZNP w tej sprawie („Pensje nauczycieli z budżetu”) , przedstawicielki Koalicji Obywatelskiej postulowały większe wsparcie samorządów.


W zakresie szkolnictwa wyższego i nauki uczestnicy i uczestniczki dyskusji przypominali, że najlepsze polskie uczelnie plasują się w międzynarodowych rankingach np. w rankingu szanghajskim dopiero w piątej serce najlepszych uczelni świata.

Przekonywali (ły), że tak jak w przypadku nauczycieli szkół powszechnych także nauczyciele akademiccy i pracownicy instytutów badawczych muszą więcej zarabiać, by wynagrodzenia na uczelniach były konkurencyjne wobec tego co proponuje rynek. Wskazywano też na problem postępującej prywatyzacji edukacji.

Debata była transmitowana na żywo na profilu facebookowym ZNP. Można ją obejrzeć tutaj

(GN)

Łączna liczba wyświetleń