14 marca, 2022

Wniosek ZNP do MFiPR o przekierowanie środków EFS na wsparcie placówek oświatowych

 11 marca 2022 r. Związek Nauczycielstwa Polskiego wystąpił do Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z wnioskiem o przekierowanie środków niewykorzystanych w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego na wsparcie placówek oświatowych przyjmujących dzieci ukraińskie.

Niezbędne jest przygotowanie do pracy nauczycieli języka polskiego jako obcego, podręczników, umożliwienie zatrudniania asystentów i wyposażenie dzieci w niezbędne przybory szkolne i inne. Powinien być to obowiązkowy komponent w każdym z projektów skierowanych do tej grupy.

LIST ZNP

Pan Grzegorz Puda

Minister Funduszy i Polityki Regionalnej

Szanowny Panie Ministrze,

w związku z konfliktem zbrojnym w Ukrainie i ogromnym kryzysem uchodźczym będącym jego następstwem, zwracamy się z apelem o przekierowanie środków niewykorzystanych w ramach programów operacyjnych Europejskiego Funduszu Społecznego na działania wspierające dla tej grupy.

Takie projekty procedowane w trybie szybkiej ścieżki i możliwości dotyczącej odstępstw od stosowania Wytycznych w zakresie Komitetów Monitorujących na lata 2014-2020 są już zatwierdzane m.in. na Mazowszu. Zwracamy jednak uwagę, że wszystkie tego typu projekty powinny uwzględniać nie tylko środki na zabezpieczenie potrzeb życiowych dla osób przybywających z Ukrainy (koszty związane z pobytem, wyżywieniem, poradnictwem prawnym i psychologicznym), ale także zawierać komponent wsparcia dla placówek oświatowych, które przyjmują dzieci ukraińskie.

Niezbędne jest przygotowanie do pracy nauczycieli języka polskiego jako obcego, podręczników, umożliwienie zatrudniania asystentów i wyposażenie dzieci w niezbędne przybory szkolne i inne. Powinien być to obowiązkowy komponent w każdym z projektów skierowanych do tej grupy.

Wyrażamy też gotowość do pracy nad nowym Programem Komisji Europejskiej na rzecz spójności na rzecz uchodźców w Europie (CARE), który umożliwia państwom członkowskim na  udzielanie pomocy w sytuacjach nadzwyczajnych uchodźcom z Ukrainy. Wprowadza on niezbędną elastyczność do zasad polityki spójności na lata 2014–2020 i ma umożliwić szybką realokację środków na takie wsparcie. Komisja Europejska wskazuje także środki z Programu REACT EU jako źródło ich finansowania. Prosimy o możliwość włączenia naszej organizacji w tworzenie koncepcji programów wsparcia w szczególności w zakresie edukacji.

Z poważaniem,

Sławomir Broniarz /-/

Prezes ZNP

Natomiast 8 marca 2022 r. ZNP złożył wniosek do ministra edukacji o pilne wdrożenie rozwiązań, które ułatwią, a niekiedy wręcz umożliwią pracę szkół i przedszkoli w związku z napływem dużej liczby dzieci i młodzieży uchodźczej. Postulujemy m.in.:

  • przygotowanie odpowiedniej liczby nauczycieli języka polskiego jako obcego,
  • zapewnienie odpowiedniej liczby podręczników do nauki języka polskiego jako obcego,
  • umożliwienie powszechnego zatrudniania asystentów,
  • wyposażenie dzieci uchodźczych w wyprawki szkolne / przedszkolne oraz potrzebne podręczniki za darmo,
  • zapewnienie uczniom odpowiednio zorganizowanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej (w tym umożliwiającej dokonanie diagnozy rozwoju, ale też traum wynikających z przeżytych doświadczeń i sytuacji, w której się znajdują).

Związek Nauczycielstwa Polskiego przekazał także propozycje poprawek do projektu ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy, które dotyczą:

  • przyznania prawa do wyprawki szkolnej dla dzieci ukraińskich,
  • wynagradzania nauczycieli, którzy realizują zajęcia z dziećmi i uczniami będącymi obywatelami Ukrainy w innych niż szkoła lokalizacjach, zgodnie z przepisami ustawy Karta Nauczyciela,
  • możliwości podjęcia pracy przez nauczycieli przebywających na nauczycielskim świadczeniu kompensacyjnym, również w innych niż szkoła lokalizacjach prowadzenia zajęć dla dzieci i uczniów będących obywatelami Ukrainy.

Ponadto, ZNP wyraził dezaprobatę wobec baku jakichkolwiek konsultacji ww. ustawy ze związkami zawodowymi.


Łączna liczba wyświetleń